• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامۀ علمی مطالعات و سیاست‌های اقتصادی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامۀ علمی مطالعات و سیاست‌های اقتصادی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل ایجاد ادوار تجاری در اقتصاد ایران طی سالهای (1387-1349)

    (ندگان)پدیدآور
    طیبی, سیدکمیلدشتبان فاروجی, مجیدجباری, امیرمجاهدی مؤخر, محمد مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    280.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله با استفاده از الگوی عرضه - تقاضای کل و تجزیه واریانس به دست آمده از آن، به علل و شناخت متغیرهای مهم در ایجاد و شکل‌گیری ادوار تجاری در ایران طی سال‌های (1387-1349) پرداخته است. نتایج حاصل از تجزیه واریانس الگوی عرضه - تقاضای کل، نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در توجیه بی‌ثباتی خود بیشترین مقدار را در طول دوره داشته است. این امر نشان می‌دهد که علت اصلی بروز چرخه‌های تجاری در ایران ناشی از مؤلفه‌های اصلی تولید ناخالص داخلی همچون سرمایه‌گذاری، مصرف، تراز تجاری و مخارج دولتی است. در کنار این امر، قیمت نفت اوپک و نوسان‌های ناشی از آن، تأثیر خود را از طریق تراز تجاری، رابطه مبادله و نرخ ارز نیز به جا گذاشته است. همچنین نتایج حاصل از بررسی ضریب همبستگی متقابل تولید ناخالص داخلی با متغیرهای تأثیر‌گذار بر آن، نشان می‌دهد که سطح قیمت و پول متغیرهای هم‌جهت و همزمان با تولید ناخالص داخلی هستند ولی متغیر رابطه مبادله متغیری پسرو با تولید ناخالص داخلی و متغیر نرخ ارز متغیر خلاف جهت و متغیر پیشرو با تولید ناخالص داخلی است.
    کلید واژگان
    ادوار تجاری
    الگوی عرضه - تقاضای کل
    الگوی SVAR
    تجزیه واریانس

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-06-22
    1390-04-01
    ناشر
    دانشگاه مفید
    Mofid University
    سازمان پدید آورنده
    استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان
    استادیار اقتصاد دانشگاه بجنورد
    دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان
    دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2423-4648
    2676-6833
    URI
    https://dx.doi.org/10.22096/esp.2011.26185
    http://economic.mofidu.ac.ir/article_26185.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/389322

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب