برآورد عوامل مؤثر بر تقاضای خدمات بانکداری الکترونیک در ایران (بابت ماندهگیری و انتقال وجه)
(ندگان)پدیدآور
شرزهای, غلامعلیالهی, ناصرغفارینژاد, امیرحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیدهیکی از ابعاد تحقیقاتی بسیار مهم از نظر ارائه دهندگان خدمات بانکداری الکترونیک، مسئله تقاضای جامعه میباشد و در مطالعات بسیاری این امر بر اساس نمونهگیری صورت پذیرفته، اما در هیچ مطالعهای از کل دادههای جامعه آماری استفاده نشده است.هدف اصلی این مقاله شناسایی و درک نحوه اثرگذاری عوامل مؤثری از قبیل میزان کارمزد، درآمد ملی، درجه شهرنشینی، نرخ باسوادی، نرخ تورم، تعداد دستگاههای ارائه خدمات و تعداد کارتهای صادر شده بر تقاضا مطابق با مبانی تئوریک توابع تقاضا میباشد. انتظار میرود که به استثنای کارمزدها، سایر متغیرها تأثیر مثبتی بر تقاضا داشته باشند. در امر مدلسازی پانل از دادههای شانزده بانک در طول 1385-1389 و نیز تحلیل عاملی برای متغیرهای سری زمانی استفاده شده است. در مجموع تنها کارمزدها تأثیر منفی بر مقدار تقاضا دارند.کارمزدها به دلیل نبود جانشینی نزدیک برای این خدمات، کم کشش میباشند.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: بانکداری الکترونیکتابع تقاضا
پانل دیتا
تحلیل عاملی
کشش تقاضا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه مفیدMofid University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانعضو هیئت علمی
کارشناس ارشد علوم اقتصادی از دانشگاه مفید
شاپا
2423-46482676-6833




