رویکرد مقایسهای تبیین ماهیت بنگاه در چهارچوبهای نظری نئوکلاسیکی و نهادگرایی جدید: مطالعۀ موردی یک بنگاه در صنعت تایر ایران
(ندگان)پدیدآور
نایب, سعیدمؤمنی, فرشادنوع مدرک
Textعلمی-ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این مقاله ارائۀ رویکردی مقایسهای از مفهوم و ماهیت بنگاه در چهارچوبهای نظری نئوکلاسیکی و نهادگرایی جدید است. در این رویکرد، اطلاعات نامتقارن زمینهساز هزینههای مبادلاتی بوده که موجب تغییر ماهیت بنگاه از تابع تولید در رویکرد اقتصاد مرسوم به بنگاه بهعنوان سازمان در نهادگرایی جدید گردیدهاست. بر این اساس، بنگاه بهعنوان سازمان با دو گروه هزینههای مبادله و هزینههای تبدیل مواجه گردیده که این هزینهها تحت تأثیر ماتریس نهادی است. سپس، با تحلیل ساختار هزینهای در یک بنگاه نمونه در صنعت تایر ایران و مطابق با رویکرد نهادگرایی جدید، هزینههای مبادله و هزینههای تبدیل بنگاه شناسایی گردیده است. در نهایت نیز نشان داده میشود که چگونه نهاد دولت، نهادهای فنّاوری و سازههای ذهنی بهعنوان ماتریس نهادی، میتوانند بر هزینههای مبادله و تبدیل بنگاه تأثیر گذاشته و به تبع آن، سطح قیمت تمامشدۀ محصول تایر را تعیین میکنند
کلید واژگان
رفتار بنگاهاقتصاد نئوکلاسیکی
اقتصاد نهادگرایی جدید
هزینههای مبادله
هزینههای تبدیل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندرانعضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
شاپا
2383-05652383-0573




