ارزش گذاری اقتصادی: رویکردهای بدیل
(ندگان)پدیدآور
محمدی, مهدینوع مدرک
Textعلمی-ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از موضوعات علم اقتصاد، ارزش گذاری اقتصادی کالاها و خدماتی است که ارزش بازاری معینی ندارند. مطالعات کاربردی در خصوص تخمین ارزش اقتصادی این دسته از کالاها و خدمات، بهویژه منابع طبیعی، نشان میدهد که روشهای مختلف تخمین، از وجود ناسازگاریهای متعددی در تخمینها با یکدیگر حکایت دارند. بهمنظور درک بهتر این موضوع و تلاش برای رفع تناقضات، در این مقاله سعی شده است تا با دیدگاه نهادگرایی، فرایند ارزش گذاری اقتصادی با توجه به حضور ذینفعان و زمینۀ آنان جهت شناسایی عوامل تأثیرگذار در فرایند ارزش گذاری ارزیابی شود. بر اساس این دیدگاه، نهادهای رسمی همچون قوانین و دستورالعملهای مربوط به محیط و فرایند ارزش گذاری و نهادهای غیررسمی شامل الگوهای علمی، سیاسی و طرز تفکر محیطی اطراف ذینفعان، بر انتخابهای آنان در فرایند ارزش گذاری تأثیر میگذارد. علاوه بر این نهادها، ویژگیهای ابزار اقتصادی که ارزش گذاری جزئی از آن است، نقش تعیین کنندۀ مهمی در انتخابهای ذینفعان در ارزش گذاری دارند
کلید واژگان
ارزش گذاری اقتصادینظریة نهادی
ابزار اقتصادی. طبقهبندی JEL: B15 O22
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیسازمان پدید آورنده
کارشناس اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارائیشاپا
2383-05652383-0573




