• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
    • دوره 5, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
    • دوره 5, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    راهبرد سیاست‌گذاری آب در ایران: کاربرد دستور زبان نهادی در اصلاح قانون توزیع عادلانه آب

    (ندگان)پدیدآور
    کمال, محمدمهدیامیری, هادِیمقدم, وحید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    642.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    حکمرانی در هر عرصه ای به کمک ترکیبی از نهادهای رسمی (قوانین، سیاست ها و مقررات) و نهادهای غیر رسمی (عرف) صورت میگیرد. نهادهای رسمی در صورت عدم تدوین مناسب کارکرد نهادهای غیررسمی را نیز تخریب مینمایند، لذا تحلیل قوانین و سیاست ها در هر حوزه، از جمله آب های زیرزمینی که در معرض تراژدی منابع مشترک قرار دارند، راه را برای تحول قوانین، به عنوان بخشی از تحول نهادی بایسته، باز می‌کند. آخرین قانون آب کشور با عنوان قانون توزیع عادلانه مصوب 1361، به دلیل نقدهای بسیار و مشاهده ناکارآمدی های متعدد در عرصه عمل، احتمال دارد با قانون جامع آب، که هم اکنون در مرحله تهیه پیش‌نویس قرار دارد، جایگزین شود. مقایسه این دو قانون با یکدیگر می‌تواند میزان پیشرفت در قانوننویسی را روشن نماید. پژوهش حاضر با استفاده از روش دستور زبان نهادی به عنوان روشی برای تحلیل و مقایسه قوانین و سیاست‌ها، به مقایسه بخش‌ آب‌های زیرزمینی این دو قانون می‌پردازد. نتایج تحلیل نهادی نشان دهنده آن است که با وجود تفاوت عنوان این دو قانون، که به مأموریت‌های جداگانه آن دو اشاره دارد، اما در عمل تفاوت ماهوی چندانی با یکدیگر ندارند. اولاً بازیگران عمده هر دو قانون، وزارت نیرو و ذی‌نفعان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و تا حد کمی حفاران هستند. ثانیا نگاه به وزارت نیرو در هر دو قانون یکسان بوده و همچون نگاه قدیمی به دولت به عنوان یک کارگزار خیرخواه توانا و کاملا مطلع است که صرفا به دنبال اجرای قوانین و برکنار از هر منفعت‌طلبی شخصی یا حزبی است. نگاه به بهره‌برداران و حفاران کاملاً منفی است یعنی به دنبال منافع شخصی خود بوده و این منفعت طلبی منجر به تراژدی منابع مشترک می‌شود. این نوع نگاه موجب شده تا حوزه اختیارات وزارت نیرو بسیار گسترده تعریف شود و هیچ جایی برای نقش فعال بهره‌برداران برای بهره‌برداری پایدار از منابع آب زیرزمینی به کمک کنش‌جمعی وجود نداشته باشد. حال آنکه مدیریت موفق آب‌های زیرزمینی نیازمند تسهیل کنش‌های جمعی بهره‌برداران است.
    کلید واژگان
    دستور زبان نهادی
    قانون جامع آب
    قانون توزیع عادلانه آب
    تحلیل نهادی قانون

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    پژوهشکده تحقیقات راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیر مسئول: محسن رضایی میرقائد دانشیار دانشگاه امام حسین(ع) سردبیر: مهدی صادقی شاهدانی استاد دانشگاه امام صادق(ع) هیئت تحریریه: زهرا افشاری علی اصغر بانویی صادق بختیاری جمشید پژویان عادل پیغامی مسعود درخشان مهدی صادقی شاهدانی محمدعلی فلاحی اکبر کمیجانی محمدعلی متفکرآزاد محسن مهرآرا محمدباقر نوبخت محمد نوفرستی

    شاپا
    2252-0597
    2588-6568
    URI
    http://econrahbord.csr.ir/article_103324.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/388947

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب