نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهاجری, پریساfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:45:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:45:29Z
dc.date.available1399-07-09T10:45:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:45:29Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-03-25en_US
dc.date.submitted1398-01-05fa_IR
dc.identifier.citationمهاجری, پریسا. (1397). سنجش ظرفیت مالیات بر ارزش‌افزوده مناطق با استفاده از الگوی داده-ستانده چند منطقه‌ای. سیاست گذاری پیشرفت اقتصادی, 6(2), 9-30. doi: 10.22051/edp.2019.25314.1200fa_IR
dc.identifier.issn2383-2118
dc.identifier.issn2538-158X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/edp.2019.25314.1200
dc.identifier.urihttps://edp.alzahra.ac.ir/article_4278.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/388112
dc.description.abstract<em>در این مقاله، یکپارچگی افقی و عمودی ارزش‌افزوده و اثرات متقابل مناطق کشور بر ظرفیت مالیات بر ارزش‌افزوده با استفاده از یک جدول داده- ستانده چندمنطقه‌ای تهران، البرز و سایر مناطق برای سال 1393 محاسبه گردیده است. از یک سو بر اساس نظریه اقتصاد منطقه‌ای، پیش‌بینی می‌شود که هرچه منطقه کوچک‌تر باشد، میل به واردات بیشتر و شاخص یکپارچگی عمودی بزرگتری داشته باشد و از سوی دیگر، طبق منطق نظام مالیات بر ارزش‌افزوده، انتظار می‌رود که منطقه بزرگتر، ظرفیت مالیات بر ارزش‌افزوده مناطق دیگر را به میزان بیشتری متاثر سازد. محاسبات این مقاله نیز مؤید این دو پیش‌بینی نظری است به طوری‌که نتایج مطالعه، حاکی از آن است که: اولاً، شاخص یکپارچگی عمودی برای استان‌های تهران، البرز و سایر مناطق، به ترتیب 7/9، 9/17 و 5/3 درصد است و استان البرز که با سهم 4/3 درصدی از کل تولید ناخالص داخلی کشور، کوچک‌ترین منطقه محسوب می‌شود، بالاترین شاخص یکپارچگی عمودی را دارد. ثانیاً، استان البرز به عنوان کوچک‌ترین منطقه، اثرات نسبتاً اندکی بر ظرفیت مالیات بر ارزش‌افزوده تهران و سایر مناطق دارد؛ به طوری‌که تأمین نیازهای واسطه‌ای بخش‌های اقتصادی استان البرز توسط تهران و سایر مناطق، صرفاً می‌تواند 33/0 و 72/0 درصد ظرفیت مالیاتی این دو منطقه را ارتقا بخشد. این در حالی است که وسعت اثرگذاری سایر مناطق بر ظرفیت مالیاتی استان تهران و البرز، به مراتب قابل ملاحظه‌تر بوده و به ترتیب، موجب ایجاد یک ظرفیت مالیاتی 5/8 و 14 درصدی در دو استان‌ مذکور می‌شود</em>fa_IR
dc.format.extent697
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofسیاست گذاری پیشرفت اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartofEconomic Development Policyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/edp.2019.25314.1200
dc.subjectشاخص یکپارچگی عمودیfa_IR
dc.subjectجدول داده- ستانده چند منطقه‌ایfa_IR
dc.subjectظرفیت مالیات بر ارزش‌افزودهfa_IR
dc.titleسنجش ظرفیت مالیات بر ارزش‌افزوده مناطق با استفاده از الگوی داده-ستانده چند منطقه‌ایfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage9
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد