برآورد سیکل های تجاری -سیاسی (مورد مطالعه کشور ایران طی سال های 95-1357)
(ندگان)پدیدآور
اقبالی, علیرضاجرجرزاده, علیرضاغبیشاوی, عبدالخالقعبدالهی, فرشتهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
الگوی سیکل های تجاری سیاسی به بررسی رفتار متقابل بین رأی دهندگان و دولت میپردازد. طبق این نظریه، عوامل اقتصادی تأثیر قابل توجهی در الگوی رفتاری رأی دهندگان دارند. از اینرو، دولت ها با اتخاذ سیاست های مختلف اقتصادی سعی می کنند به نحوی رضایت رأی دهندگان را فراهم سازند. در این مقاله،نویسندگان به برآورد سیکل های تجاری سیاسیاز طریق مدل ARIMA برای اقتصاد ایران طی دوره 95-1357 پرداخته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که تورم طی دوران انتخابات با نوسان همراه بوده، و در سال برگزاری انتخابات، تورم کاهش و سال پس از آن، تورم افزایش یافته، همچنین قبل از انتخابات، نسبت کسر بودجه افزایش و مخارج عمرانی کاهش یافته است. مدل تخمین زده شده برای بعد از انتخابات، بی معنا میباشد. نتایج در خصوص متغیرهای پولی (حجم نقدینگی و خالص بدهی دولت به بانک مرکزی) نیز نشان می دهد که رفتار این متغیرها به شکلی بوده که وجود سیکل تجاری سیاسی را در آنها تأیید میکند. به طور متوسط، در سالهای برگزاری انتخابات و سال قبل، رشد خالص بدهی دولت نسبت به سایر سالها، سه درصد افزایش یافته، که تأثیر این افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، در دوره بعد به صورت افزایش در نقدینگی، خود را نشان داده است. در نهایت بر اساس نتایج، نرخ بیکاری متأثر از سیکل های تجاری سیاسی نمی باشد.
کلید واژگان
سیکل تجاریسیکل تجاری سیاسی
انتخابات
مدل ARIMA
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نوراستادیار- عضو هیات علمی و مدیرگروه دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
دانشگاه آزاد ماهشهر
دانشگاه ازاد اسلامی واحد اهواز
شاپا
2383-21182538-158X




