بررسی نقش میانجیگری خودپندارهی تحصیلی در رابطهی بین الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزهی پیشرفت
(ندگان)پدیدآور
صادقی, ابراهیمتاشک, آناهیتافضیلت پور, مسعودنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودپندارهی تحصیلی در رابطهی بین الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزهی پیشرفت انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان به تعداد 12947 نفر بودند که از بین آنها 380 نفر (150 پسر، 230 دختر) به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1997)، خودپندارهی تحصیلی (لی یو و وانگ، 2005)، انگیزهی پیشرفت (هرمنس، 1970) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که الگوهای ارتباطی خانواده بهطور مثبت و معنیدار پیشبینی کننده خودپندارهی تحصیلی میباشد و خودپندارهی تحصیلی نیز بهطور مثبت و معنیدار انگیزهی پیشرفت را پیشبینی میکند. الگوهای ارتباطی از طریق متغیر واسطهای خودپندارهی تحصیلی نیز انگیزهی پیشرفت را پیشبینی میکند. درنتیجهی بیشتر بودن اثرات کلی دو مسیر مستقیم و غیرمستقیم ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و خودپندارهی تحصیلی یک نقش میانجیگری نسبی برای خودپندارهی تحصیلی بین الگوهای ارتباطی با انگیزهی پیشرفت وجود دارد. نتیجه گرفته میشود که میتوان با آموزش و توجه بیشتر به روابط بین خانواده و خودپنداره افراد در افزایش انگیزهی پیشرفت، بهره گرفت.
کلید واژگان
واژگان کلیدی:الگوی ارتباطی خانوادهانگیزهی پیشرفت
خودپندارهی تحصیلی
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان Ebrahim_sa23@yahoo.comاستادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان




