بررسی رابطه بین یادگیری خودتنظیم و سبکهای تفکر با اهداف تکلیف در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
رضایی شریف, علیخالق خواه, علیاحمدی ممکانی, حمیرانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهشحاضرباهدفبررسیرابطهبینیادگیریخودتنظیموسبکهایتفکربااهدافتکلیفدردانشآموزانصورتگرفت. جامعهموردمطالعهدرپژوهششاملکلیهدانشآموزانمقطعمتوسطه (دورهدوم) ناحیهیکودوآموزشوپرورششهراردبیلبهحجم 26125 نفربودند. نمونهایبهحجم 347 نفر (175 پسرو 172 دختر) ازجامعهموردنظرباروشنمونهگیریطبقهایمتناسبانتخابشد. دادههاازطریقپرسشنامهسبکهایتفکراسترنبرگ- واگنر (1992)،پرسشنامهیادگیریخودتنظیمپنتریچودیگروت (1990) ومقیاساهدافتکلیفخو (2010) جمعآوریشد. نتایجنشاندادبینیادگیریخودتنظیمباادراکاهدافتکلیفدردانشآموزانرابطهمثبتومعنیداریوجودداردویادگیری خودتنظیم پیشبینیکنندهقویتریبرایدلایلآموزشگرایاهدافتکلیفاست. نتایجضریبهمبستگیپیرسونبینسهکارکردسبکتفکرباابعاداهدافتکلیفنیزنشاندادبینهرسهنوعکارکردسبکتفکربابعددلایلآموزشگرارابطهمثبتومعنیداریوجوددارد. همچنین تحلیلرگرسیوننشاندادسبکتفکراجراییپیشبینیکنندهقویتریبرایادراکاهدافتکلیفدردانشآموزاناست. نتایجپژوهشحاضراهمیتاتخاذدلایلآموزشگرایاهدافتکلیفازسویدانشآموزانونیزاهمیتبرخورداربودنآنهاازسبکتفکراجراییرادرنظامآموزشیآشکارمیسازد.
کلید واژگان
کلید واژگان:اهدافتکلیفدلایلآموزشگرا
دلایلبزرگسالانگرا
دلایلهمسالانگرا
سبکهایتفکر
یادگیریخودتنظیم
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتیاستادیار دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی
کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی




