بررسی رابطهی ذهنیت فلسفی و ایدئولوژی برنامه درسی با رویکردهای تدریس در دبیران متوسطه دوم نظری.
(ندگان)پدیدآور
جوادی پور, محمدکرمدوست, نورورزعلیمحمدی پویا, سهرابنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی ذهنیت فلسفی و ایدئولوژی برنامه درسی با رویکردهای تدریس دبیران میباشد. جامعه پژوهش حاضر شامل دبیران دوره متوسطه دوم نظری شهرستان نهاوند به تعداد 244 نفر می باشد که با روش سرشماری در نهایت 183پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامههای ذهنیت فلسفی(1382)، ایدئولوژی برنامه درسی(1393) و رویکردهای تدریس(2007) میباشدروایی صوری پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان تایید گردید؛ ضریب آلفای کرونباخ برای ذهنیت فلسفی 72/0و رویکرد تدریس 85/0 و ضریب بازآزمایی برای هریک از ابعاد ایدئولوزی بالاتر از 69/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که، ذهنیت فلسفی دبیران(63/01،0/0P)، و نیز ابعاد جامعیت و تعمق از ذهنیت فلسفی با رویکردهای معلم- محور و شاگرد- محور مشاهده گردید. وجود ارتباط مثبت معنیدار بین رویکرد تدریس معلم- محور با رویکرد تدریس محصل- محور (01/0P
کلید واژگان
ذهنیت فلسفیایدئولوژی برنامه درسی
رویکردهای تدریس
دبیران متوسطه
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردسازمان پدید آورنده
دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهراندانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشگاه تهران.
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران




