• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان د بیرستان

    (ندگان)پدیدآور
    کرمی, ابوالفضل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    786.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همـه ایـن کشـورها از نظـام آموزشـیمؤثر و کارآمد برخوردار بوده اند. یکی از جلوه های نظام آموزشی موفق میزان پیشـرفتتحصیلی دانش آموزان آن نظام است.  هدف این پژوهش بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی  دانـشآموزان دبیرستانی بوده است. جامعه آماری پژوهش را  دانش آموزان پسـر رشـت ههـاینظری دوره متوسـط عمـومی دولتـی شـهر تهـران در سـال تحصـیلی 28-18 کـه جمعـاً000/135 نفر بودند تشکیل می دادند و نمونه مورد پژوهش به تعداد 1200 نفر از 5 منطقه تهران به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.   این پژوهش از نوع پژوهشهای پس رویـدادی و همبسـتگی اسـت و بـرای جمـعآوری داده ها از 5 ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) و معـدل دانـش آمـوزان اسـتفاده شـدهاست.   آزمونهای آماری به کـار رفتـه در ایـن پـژوهش آزمـونF,T  ،  تعقیبـی تـوکی،همبستگی و رگرسیون چند متغیره بوده است. در این پژوهش 41 فرضـیه مـورد آزمـونقرار گرفت و نتایج به شرح زیر بود: بین اضـطراب و سـبک اسـناد بیرونـی بـا پیشـرفتتحصیلی رابطه معنادار ولی معکوس (منفی) وجود دارد، بین نگرش دانش آموز بـه معلـمو درک دانش آموز از اهمیت تحصـیلات در جامعـه بـا پیشـرفت تحصـیلی رابطـه وجـود ندارد. در ده فرضیه باقی مانده بین پیشرفت تحصیلی و تک تک عوامل مطرح شده رابطـهمثبت معنادار وجود داشت.  نتیجه حاصل از آزمون رگرسیون نشان داد که نگرش دانش آمـوز بـه تحصـیلبهترین پیش بین برای پیشرفت تحصیلی (12/0) و پس از آن نگـرش والـدین بـه تحصـیل(42/0) و در مرحله سوم عزت نفـس دانـش آمـوز (52/0) هرسـه بـا اثـر مثبـت و سـپسنگرش دانش آموز به معلم (62/0) که اثر منفی (معکوس) داشت.   واژه های کلیدی: عزت نفس1، اضـطرا ب2، منبـع کنتـرل3، انگیـز ه4،  پیشـرفت تحصـیلی5، پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده6، امکانات رفاهی7

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2005-10-23
    1384-08-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
    سازمان پدید آورنده
    استاد یار دانشکده روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی.

    شاپا
    1735.7659
    URI
    http://edu.bojnourdiau.ac.ir/article_519188.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/387749

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب