نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن زاده, دکتر رمضانfa_IR
dc.contributor.authorاسدی, محمد حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:44:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:44:16Z
dc.date.available1399-07-09T10:44:16Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:44:16Z
dc.date.issued2007-06-22en_US
dc.date.issued1386-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-01-07en_US
dc.date.submitted1394-10-17fa_IR
dc.identifier.citationحسن زاده, دکتر رمضان, اسدی, محمد حسین. (1386). تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 3(11), 1-18.fa_IR
dc.identifier.issn1735.7659
dc.identifier.urihttp://edu.bojnourdiau.ac.ir/article_518752.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/387698
dc.description.abstractهدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر آموزش سـواد اطلاعـاتی بـر عملکـرد تحـصیلی دانشجویان است سواد اطلاعاتی قابلیتی است که فـرد را در دسـترس مفیـد و مـؤثر بـه اطلاعات، ارزیابی انتقادی آن و استفاده دقیق و خلاق از اطلاعات بدست آمده بـه منظـور رفع نیازهای اطلاعاتی خویش توانمند می سازد.  روش: این تحقیق از نوع شبه آزمایشی است. در این تحقیق از طرح پیش آزمـون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه آماری شـامل40 نفـر از دانـشجویان مرکـزآموزش عالی فنی امام محمد باقر (ع) شهرستان ساری است که به گونه تصادفی انتخاب و به طور تصادفی20 نفر در گروه اول (آزمـایش) و 20نفـر در گـروه دوم (کنتـرل) قـرارگرفتند. در تجزیه و تحلیل توصیفی، از ماتریس یا جدول داده ها استفاده شـده اسـت و در تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها، از آزمون t، استفاده شد.  نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین عملکـرد تحـصیلی دو گـروه آزمایـشی وکنترل تفاوت معنادار وجود دارد. بین توانایی های تشخیص و تعیین نیاز اطلاعـاتی در دوگــروه آزمــایش و کنتــرل از نظــر آمــاری تفــاوت معنــی داری وجــود دارد. بــین ایجــاد توانمندیهای جایابی و دسترسی به اطلاعات در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر آمـاری تفاوت معنی داری وجود دارد. بین ایجاد توانمندی های مربوط به استفاده مؤثر و مسئولانه از اطلاعات در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر آمـاری تفـاوت معنـی داری وجـود دارد.  نحوه استفاده از منابع اطلاعاتی در کتابخانـه هـا در دو گـروه آزمـایش و کنتـرل از نظـرآماری تفاوت معنی داری وجود دارد.  با توجه به نتایج بدست آمده و تأیید فرضیه ها میتوان به این مهم دست یافـت کـه برگزاری دوره های سواد اطلاعاتی در استفاده بهینه و مناسـب اطلاعـات بـه دانـشجویان کمک می کند  .fa_IR
dc.format.extent1312
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectسواد اطلاعاتیfa_IR
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectنیازهای اطلاعاتیfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش سواد اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی روانشناسی،دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ساری.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس امورآموزش ـ مرکز آموزش عالی فنی امام محمد باقر (ع) شهرستان ساریfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue11
dc.citation.spage1
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد