شناسایی عوامل درون سازمانی مشارکت معلمان در طرح اقدام پژوهی چالشی جدید در حوزه آموزش و پرورش
(ندگان)پدیدآور
نجفی هزارجریبی, حبیباللهقلی زاده, محمدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به بررسی عوامل بازدارنده درون سازمانی مشارکت معلمان در طرح معلم پژوهنده میپردازد. طرح معلم پژوهنده و اقدام پژوهی نوآوری جدیدی در نظام آموزش و پرورش کشور است. اقدام پژوهی روشی جدید برای بهبود عملی، نوآوری، تغییر و توسعه اقدامهای آموزشگاهی و اجتماعی است. در این پژوهش 384 نفر از معلمان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده و به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. نتایج بیانگر آن است که کمبود آگاهی و اطلاعات معلمان یکی از مهمترین عوامل بازدارنده مشارکت آنان در طرح اقدام پژوهی است. همچنین کمبود امکانات و دیگر منابع علمی پژوهشی، نگرش و عمل مدیران، کمبود وقت، کمبود توجه یکسان به دورههای تحصیلی، عدم توجه به جنسیت و رجحان تصمیمهای بدون اتکا بر تحقیق از موانع دیگر درون سازمانی مشارکت معلمان در طرح اقدام پژوهی میباشد.
کلید واژگان
عوامل درون سازمانیمشارکت معلمان
معلم پژوهنده
اقدام پژوهی
آگاهی معلمان
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2009-07-231388-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهرفوق لیسانس مدیریت آموزشی




