• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
    • دوره 6, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
    • دوره 6, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه سرسختی و سبک‌های اسناد با راهبردهای مقابله ای و سلامت روانی

    (ندگان)پدیدآور
    علیزاده موسوی, ابراهیماحدی, حسنجمهری, فرهادکرمی نیا, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    628.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از مطالعه حاضر بررسی تعامل سرسختی و سبک‌های اسناد در پیش بینی راهبردهای مقابله‌ای و سلامت روانی بود. شرکت کنندگان در تحقیق 361 (‌195 مرد، 166 زن‌) دانشجو با دامنه سنی 19 تا 49 سال (با میانگین سنی 81/26 و انحراف استاندارد 42/6) بودند. عمده نتایج حاصل از تحقیق بدین شرح است‌: (الف) سرسختی و سبک اسناد خوشبینانه پیش بینی کننده معناداری برای سلامت روانی بودند (ب) سرسختی و سبک‌های اسناد مقدار معناداری از واریانس راهبرد مقابله‌ای مسئله مدار را تبیین نمودند، همچنین همبستگی‌های نیمه تفکیکی نشان داد که سبک اسناد خوشبینانه متغیر نیرومندتری جهت پیش‌بینی راهبرد مقابله‌ای مسئله مدار در مقایسه با دو متغیر دیگر تحقیق (سرسختی و سبک اسناد بدبینانه) محسوب می‌شود (ج) سبک اسناد بدبینانه و سرسختی به طور معناداری در پیش بینی راهبرد مقابله‌ای هیجان‌مدار دخیل بودند. در این تحقیق، سبک اسناد خوشبینانه پیش‌بینی معناداری از راهبرد مقابله‌ای هیجان مدار به عمل نیاورد. یافته‌های تحقیق حاضر تلویحات کاربردی برای کلیه متخصصان و محققان علاقمند به موضوع کاهش استرس و ارتقاء سطح سلامت روانی میان جامعه دانشجویی در بر دارد.
    کلید واژگان
    سرسختی
    سبک اسناد خوشبینانه
    سبک اسناد بدبینانه
    راهبرد مقابله‌ای مسئله مدار
    راهبرد مقابله‌ای هیجان مدار
    سلامت روانی

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2010-07-23
    1389-05-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی واحد علوم و تحقیقات تهران
    استاد دانشگاه علامه طباطبایی
    – استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران

    شاپا
    1735.7659
    URI
    http://edu.bojnourdiau.ac.ir/article_518120.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/387615

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب