بررسی رابطه بین آموزش ترغیبی و باورهای هوشی در دانش آموزان دوره متوسطۀ شهرکاشمر
(ندگان)پدیدآور
مهدیان, حسیناسدزاده, دکتر حسنشعبانی, دکتر حسناحقر, دکتر قدسیاحدی, دکتر حسننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین آموزش ترغیبی و باورهای هوشی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر انجام شد. جامعه پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر که در سال تحصیلی 89 - 1388 مشغول به تحصیل بودهاند. نمونۀ آماری نیز شامل پانصد و چهل نفر از دانشآموزان (دویست و هفتاد دختر و دویست و هفتاد پسر) بود که با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. بدین ترتیب که ابتدا شهر کاشمر به سه حوزۀ جغرافیایی (شمال، جنوب و مرکز) تقسیم شد. سپس، از هر حوزه چهار مدرسه و از هر مدرسه سه کلاس و سرانجام از هر کلاس پانزده نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از (الف) پرسشنامۀ آموزش ترغیبی (آموس، پورکی و توبیاس، 1984) و (ب) پرسشنامه باورهای هوشی (ذبیحی حصاری، 1384). دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که (الف) بین مؤلفههای آموزش ترغیبی و باورهای هوشی رابطه معنیداری وجود دارد؛ (ب) بین نظرات دانشآموزان دختر و پسر دربارۀ آموزش ترغیبی تفاوت وجود دارد؛ (ج) بین نظرات دانشآموزان پایههای مختلف تحصیلی دربارۀ آموزش ترغیبی تفاوت وجود دارد و (د) بین باورهای هوشی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. استفاده از این نتایج میتواند تأثیر گذار بر روند آموزش و یادگیری باشد.
کلید واژگان
آموزش ترغیبیباورهای هوشی
پایه تحصیلی
جنسیت
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانعضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی
عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی




