| dc.contributor.author | نوری, نویداله | fa_IR |
| dc.contributor.author | افروز, غلامعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | کامکاری, کامبیز | fa_IR |
| dc.contributor.author | دوایی, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:41:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:41:55Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:41:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:41:55Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-09-18 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-06-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نوری, نویداله, افروز, غلامعلی, کامکاری, کامبیز, دوایی, مهدی. (1398). آمادهسازی و استانداردسازی مقیاس شناختی هدایت تحصیلی برای مشاوران شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 13(3), 287-305. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-1329 | |
| dc.identifier.issn | 2717-1337 | |
| dc.identifier.uri | http://edu.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_670165.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386900 | |
| dc.description.abstract | هدف مطالعه حاضر آمادهسازی و استانداردسازی مقیاس شناختی هدایت تحصیلی برای مشاوران شهر تهران بود. روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) بود و جامعه آن در بخش کیفی مشاوران متخصص در حیطه مشاوره تحصیلی و متخصصین علوم شناختی و روانشناسی تربیتی (316 نفر) و در بخش کمی دانشآموزان پایه دهم (13 هزار نفر) شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. با توجه به فرمول کوکران در بخش کیفی 20 نفر با روش نمونهگیری در دسترس و در بخش کمی 400 دانشآموز با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه با متخصصان و مقیاس شناختی هدایت تحصیلی وودکاک- جانسون (2013) بود. دادهها با روش تحلیل عاملی تحلیل و روایی و پایایی آن به کمک نرمافزارهای Amose و Lisrel بررسی شد. یافتهها نشان داد که مقیاس شناختی هدایت تحصیلی شامل 10 مولفه فهم کلامی، یادگیری دیداری- شنیداری، روابط فضایی، ترکیب صدا، شکلگیری مفهوم، انطباقپذیری، وارونهسازی اعداد، کلمات ناقص، حافظه فعال شنیداری و یادگیری دیداری- شنیداری تاخیری بود. روایی صوری، محتوایی، پیشبین، تشخیصی، سازه و ضریب تجانس درونی ابزار تایید و پایایی با روشهای بازآزمایی 87/0 و آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. بنابراین مقیاس شناختی هدایت تحصیلی میتواند بهعنوان ابزاری مناسب برای هدایت تحصیلی در مدارس بکار گرفته شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 302 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | آمادهسازی و استانداردسازی | fa_IR |
| dc.subject | مقیاس شناختی هدایت تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | مشاوران | fa_IR |
| dc.title | آمادهسازی و استانداردسازی مقیاس شناختی هدایت تحصیلی برای مشاوران شهر تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه آموزش و پرورش شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 287 | |
| dc.citation.epage | 305 | |