شناسایی مولفههای سرمایه اخلاقی سازمانها (مطالعه موردی)
(ندگان)پدیدآور
قاسمی, مصطفیجمشیدی نوید, بابکقنبری, مهردادمرادی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش شناسایی مولفههای سرمایه اخلاقی سازمانها بود. این مطالعه ترکیبی از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه پژوهش اساتید و خبرگان دانشگاهی رشته حسابداری و حسابداران بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی 12 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی در رشته حسابداری بودند که با روش در دسترس انتخاب و در بخش کمی 150 نفر از حسابداران بودند که با روش تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه محققساخته سرمایه اخلاقی (48 گویهای) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی این ابزار توسط متخصصان تایید و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که سرمایه اخلاقی دارای چهار مولفه رهبری اخلاقی، فرهنگ اخلاقی، فضای اخلاقی و اعتبار سازمان بود که بهترتیب شامل 5، 3، 3 و 3 عامل بودند. پنج عامل صداقت، اعتماد، خدمات، تواضع و تنظیم فعالیتها 21/87 درصد از تغییرات رهبری اخلاقی، سه عامل پیشتیبانی، تایید و ابراز عقاید مخالف 09/86 درصد از تغییرات فرهنگ اخلاقی، سه عامل فضای ابزاری، فضای خیرخواهی و فضای اصولی 46/76 درصد از تغییرات فضای اخلاقی و سه عامل کیفیت محصول و خدمات، مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی 74/86 درصد از تغییرات اعتبار سازمان را تبیین کردند.
کلید واژگان
سرمایه اخلاقیسازمانها
رهبری اخلاقی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایراناستادیار، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
استادیار، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
استادیار، گروه اقتصاد، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
شاپا
2717-13292717-1337




