اثربخشی امیددرمانی گروهی مبتنی بر رویکرد اسنایدر بر باورهای خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
بیان فر, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر امیددرمانی بر باورهای خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان انجام شد.. این پژوهش، یک مطالعه تجربی، از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. ابتدا از طریق نمونه گیری تصادفی از 120 دانشجو آزمونهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اومن و فرامن (1988)، سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (1391) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989)به عمل آمد. سپس تعداد 30 نفر از جامعه فوق که نمره پایینتری را در این آزمونها کسب کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد، 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل به صورت جایگزینی تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش روش امیددرمانی اسنایدر را طی هشت جلسه نود دقیقهای (هر هفته یک جلسه) دریافت کردند. پس از اتمام جلسات مجدداً آزمونهای خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی روی دو گروه، اجرا گردید. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره در نرم افزار spss نسخه 24 تجزیه و تحلیل شد .بر اساس نتایج این مطالعه، میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی (01/0
کلید واژگان
امیددرمانی گروهیرویکرد اسنایدر
باورهای خودکارآمدی تحصیلی
سرزندگی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیامنور گروه روانشناسی و علوم تربیتیشاپا
2717-13292717-1337




