شناسایی مولفههای مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفهای کارکنان (مطالعه موردی)
(ندگان)پدیدآور
گلی, علیخوزین, علیاشرفی, مجیدنادریان, آرشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفهای کارکنان انجام شد. این مطالعه ترکیبی (کیفی و کمی) از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی 30 نفر از خبرگان و در بخش کمی 100 نفر از کارکنان حسابداری بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته مسئولیت اجتماعی (36 گویهای) و اخلاق حرفهای (72 گویهای) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها توسط متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامههای مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفهای با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 80/0 و 85/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی به کمک نرمافزار SPSS-16 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مسئولیت اجتماعی دارای چهار مؤلفه توسعه مسئولیت، آگاهی جامعه نسبت به مسئولیت، افزایش تبلیغ برای مسئولیت و جلب اعتماد برای مسئولیت و اخلاق حرفهای دارای شش مؤلفه مسئولیتپذیری، پاسخگویی، عدالت، تعهد کاری، صداقت و صبر و شکیبایی میباشد. نتایج حاکی از آن بود که مؤلفه توسعه مسئولیت بیشترین تأثیر را بر مسئولیت اجتماعی و مؤلفه مسئولیتپذیری بیشترین تأثیر را بر اخلاق حرفهای داشتند. چهار مؤلفه مسئولیت اجتماعی توانستند 34/72 درصد از مسئولیت اجتماعی و شش مؤلفه اخلاق حرفهای توانستند 80/79 درصد از اخلاق حرفهای را تبیین کنند.
کلید واژگان
مسئولیت اجتماعیاخلاق حرفهای
کارکنان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایراناستادیار، گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
شاپا
2717-13292717-1337




