بررسی رابطه رهبری توزیع شده با خوشبینی علمی معلمان ابتدایی مدارس پسرانه دولتی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
هماینی دمیرچی, امینمیر کمایی, سید محمدعزتی, میترانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادند (7848 نفر). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 366 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای انجام شد. جمعآوری دادهها براساس دو پرسشنامه رهبری توزیعشده و خوشبینی علمی معلمان صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 0.87 و 0.92 به دست آمد. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخه 22 صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیعشده و خوشبینی علمی معلمان ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بالاتر از حد متوسط و میانگین نظری قرار دارد و بین رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان رابطه مثبت و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که از بین هفت بعد رهبری توزیعشده؛ ابعاد تعامل مبتنی بر اعتماد، فرهنگ مدرسه، عمل رهبری، حمایت همهجانبه و ارزیابی و توسعه حرفهای هر یک به ترتیب 28/0، 19/0، 27/0، 13/0 و 19/0 خوشبینی علمی معلمان را پیشبینی میکنند و رویهمرفته ۶5/0 از خوشبینی علمی معلمان را تبیین مینمایند ولی دو بعد ماموریت و تصمیمگیری مشترک پیشبینی کننده مناسبی برای خوشبینی علمی معلمان نمیباشند.
کلید واژگان
رهبری توزیعشدهخوشبینی علمی
معلمان ابتدایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانگروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
شاپا
2717-13292717-1337




