• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
    • دوره 11, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
    • دوره 11, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی پرسشنامه‌ی رویکردهای مطالعه برای دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, رزگارفیضی, ایوبیاوری, شلیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    441.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه شناخت رویکردهای مطلعه‌ی دانش­آموزان و وجود ابزارهای مناسب به منظور اندازه­گیری آن به یک امر مهم در هر نظام آموزشی مبدل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه­ی رویکردها و مهارت­های مطالعه (ASSIST) اینتویستل (2000) با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. نمونه‌ی تحقیق 312 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستان­های شهرستان بانه در سال تحصیلی 93-1392 بودند که با توجه به گستردگی حجم جامعه با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای از میان مقاطع دوم، سوم و چهارم انتخاب شدند. به منظور ارزیابی کفایت مدل با استفاده از نرم افزار AMOS 18 از شاخص برازش تطبیقی، شاخص توکر-لویس، شاخص برازش هنجار شده­ی مقتصد، شاخص برازش تطبیقی مقتصد، ریشه­ی میانگین مربعات خطای برآورد، شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش اصلاح شده و Chi-Square استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نشان دهنده­ی این است که الگوی سه عاملی برازش قابل قبولی با خرده مقیاس­های پرسشنامه دارد. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که ASSIST از پایایی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است. در مجموع، نتایج این پژوهش به تقویت این ایده کمک کرد که مقیاس ASSIST اینتویستل (2000) ابزاری روا و پایا در پیش­بینی رویکردهای مطالعه­ی دانش­آموزان دوره‌ی متوسطه می­باشد.
    کلید واژگان
    رویکردهای مطالعه
    رویکرد عمیق
    رویکرد راهبردی
    رویکرد سطحی
    تحلیل عاملی تأییدی
    همسانی درونی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-03-21
    1396-01-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی گروه آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز
    کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی
    کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی

    شاپا
    2717-1329
    2717-1337
    URI
    http://edu.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_536467.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386574

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب