بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت والدین دانشآموزان در امور مدرسهای دانشآموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی
(ندگان)پدیدآور
یزدخواستی, بهجتعباسزاده, محمدنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدرسه یکی از نهادهای مهم آموزشی و تربیتی است که نیازمند مشارکت فعال اولیای دانشآموزان میباشد. به همین خاطر، تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت اولیای دانشآموزان در فرایندهای آموزشی و پرورشی فرزندانشان در مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی (سال تحصیلی 1385-1384)، با تعداد جامعهی آماری 204344 و نمونهی انتخابی600 نفر، به شیوهی پیمایشی انجام یافته است. برای تبیین مشارکت، از تئوریهایی نظیر تئوری وروم، کاپلان، مک فارلند، فیش باین و آیزین، هومنز، مازلو و نتایج تحقیقات پیشین، استفاده شده است. نتایج تحلیلهای چندمتغیری رگرسیونی نشان داد که متغیر وابسته (میزان مشارکت)، بیش از هر متغیر دیگری، از عامل روانی تأثیر پذیرفته است. بعد از این متغیر، به ترتیب، متغیرهای ساختاری، درآمد، عامل رسانهای و سن بر میزان مشارکت، تأثیرگذار بودهاند.
کلید واژگان
مشارکت والدیندبیرستان
عوامل ساختاری
نگرشی
روانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2007-11-221386-09-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهاندانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
شاپا
8817-20082588-672X




