مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی با توجه به ارزشیابی کمی و توصیفی دانشآموزان پایهی دوم ابتدایی شهر دزفول
(ندگان)پدیدآور
فرزان پور, آزادهبرومند نسب, مسعودصنوبری, محمدطیب طاهر, عبدالامیرنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و روانی– حرکتی با توجه به ارزشیابی کمی و توصیفی دانشآموزان پایهی دوم مدارس ابتدایی شهر دزفول است. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان پایهی دوم ابتدایی شهرستان دزفول بود. حجم نمونه شامل 50 کلاس مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و 50 کلاس مشمول ارزشیابی کمی است که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. ابزارهای اندازهگیری عبارتنداز: 1- آزمونهای عملکرد تحصیلی ریاضی، علوم و زبان فارسی. 2- ابزارسنجش ویژگیهای عاطفی شامل: پرسشنامهی کیفیت زندگی در مدرسه و پرسشنامهی عکسالعمل دانشآموزان نسبت به کلاس و مدرسه. 3- مقیاسهای درجهبندی علوم و ریاضی برای سنجش ویژگیهای روانی– حرکتی. در تحلیل دادهها از روش آماری آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد که اگر چه دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی عملکرد بالاتری داشتند؛ ولی در آزمون ریاضی و زبان فارسی تفاوت معنیدار نبود. همچنین نمرات طرح توصیفی در متغیرهای عاطفی شامل کیفیت زندگی در مدرسه و عکسالعمل دانشآموزان نسبت به کلاس و مدرسه به طور معنیداری با 05/0=α بیشتر از نمرات دانشآموزان ارزشیابی کمی بود. در متغیرهای حوزهی روانی- حرکتی عملکرد دانشآموزان طرح توصیفی به طور معنیداری با 05/0=α بیشتر از دانشآموزان ارزشیابی کمی بود.
کلید واژگان
ارزشیابی توصیفیارزشیابی کمی
حیطهی شناختی
حیطهی عاطفی
حیطهی روانی- حرکتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
شاپا
8817-20082588-672X




