بررسی زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش شهر سمنان
(ندگان)پدیدآور
امین بیدختی, علی اکبرمیثمی, ثریانوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی پیمایشی است که هدف آن بررسی زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش شهر سمنان بوده است. جامعه آماری شامل کلیهی کارکنان آموزش و پرورش شهر سمنان به تعداد 1715 نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یک پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 و دو چک لیست در این پژوهش استفاده شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (آزمون t و تحلیل عاملی) استفاده گردید و از تجزیه و تحلیل این نتایج حاصل گردید: 1- کارکنان از لحاظ برخورداری از ویژگیهای سازمان یادگیرنده از نظر (قابلیتهای فردی، یادگیری تیمی و الگوهای ذهنی) در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما از نظر (تفکر سیستمی و دورنمای مشترک) از وضعیت مطلوبی برخوردار نمیباشند. 2- آموزش و پرورش برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده دارای زیرساختهای فرهنگی مناسب میباشد، اما از زیرساختهای فیزیکی مناسب برخوردار نیست. 3- آموزش و پرورش برای تبدیل شدن به سازمانیادگیرنده از امکانات آموزشی مناسب برخوردار نیست.
کلید واژگان
سازمان یادگیرندهقابلیتهای فردی
یادگیری تیمی
تفکر سیستمی
الگوهای ذهنی
دورنمای مشترک
فرهنگ سازمانی
امکانات آموزشی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
شاپا
8817-20082588-672X