• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 18, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 18, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر رویکرد‌های نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه‌ی ون هیلی بر انگیزش دانش‌آموزان دبیرستان‌‌های دخترانه شهرستان تیران و کرون

    (ندگان)پدیدآور
    لیاقتدار, محمد جوادعریضی, حمیدرضاصدر ارحامی, سعیدهامینی, نرجس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    242.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نظریه ون هیلی یک مدل یادگیری است که برای شکل‌گیری و توسعه‌ی درک و فهم هندسه ایجاد شده است و با در نظر گرفتن گام‌‌هایی در زمینه‌ی رشد مفاهیم هندسه در فراگیران امکان یادگیری را افزایش می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش‌‌های نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه‌ی ون هیلی بر انگیزش دانش‌آموزان دبیرستانی بود. بدین منظور یک کلاس دوم ریاضی و یک کلاس دوم تجربی در یک دبیرستان دیگر به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس دوم ریاضی و یک کلاس دوم تجربی در دبیرستان دیگر به عنوان گروه کنترل به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای اطمینان از معادل بودن گروهها و همگن کردن کلاس‌‌ها، از نمره‌های ریاضی یک و نمره‌های خام هوش به عنوان متغیر‌های همگام در آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. ابزار‌های مورد استفاده در این پژوهش، آزمون ریون برای سنجش هوش، نمره‌های ریاضی یک، طرح درس تدوین شده بر مبنای نظریه‌ی ون هیلی، و پس آزمون تشریحی هندسه بود. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌دهد که تدریس بر مبنای نظریه‌ی ون هیلی بر انگیزش فراگیران، تأثیر مثبت دارد. گروهها قبل از اعمال متغیر مستقل، همسان بودند و تفاوت معنی‌داری بین آنها از نظر هوش و توانایی ریاضی وجود نداشت. اما بعد از طی دوره‌ی آزمایش، بین نمره‌های هندسه‌ی آنها تفاوت معنی‌دار دیده شد که می‌توان آن را به نوع تدریس مربوط دانست. در پایان بر اساس یافته‌‌های پژوهش از آنجا که آموزش مبتنی بر نظریه‌ی ون هیلی موجب افزایش انگیزه‌ی فراگیران در تحصیل و فعال نگه داشتن آنها هنگام تدریس و تمرکز بیشتر آنها بر روی مطالب می‌شود، استفاده از این روش به دبیران هندسه دبیرستان‌ها توصیه می‌شود
    کلید واژگان
    آموزش هندسه
    ون هیلی
    انگیزش
    دانش‌آموزان دبیرستانی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-08-23
    1390-06-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    8817-2008
    2588-672X
    URI
    http://education.scu.ac.ir/article_10092.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386413

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب