«عقلانیت انتقادی» از منظر کارل پوپر و دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
حیدری, محمد حسینبختیار نصرآبادی, حسنعلیبهروان, حمید رضانوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نگاهی به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر نشان میدهد که انسان در هیچ دورهای از تاریخ، بینیاز از اخلاق و تربیت اخلاقی نبوده است. یکی از فیلسوفانی که با در نظر گرفتن مقتضیات جهان معاصر، موضوع اخلاق را اندیشمندانه مورد مداقه قرار داده، کارل پوپر است. در این مقاله که با روش تحلیلی به رشته تحریر درآمده، ضمن رجوع به معرفت شناسی پوپر به ویژه نظریهی عقلانیت انتقادی او که رنگوبویی کاملاً اخلاقی دارد، دلالتهایی برای تربیت اخلاقی، استنباط شده است. دلالتهای مذکور عبارتند از اصولی چون «برابری انسانها در دانش و ارزش»، «تواضع علمی»، «گفتگو و بحث نقادانه» و «خودمختاری اخلاقی». راهبردهای تربیتی- اخلاقی منتج از این اصول میتواند مورد توجه مربیانی قرار گیرند که قصد دارند فرایند تدریس را با در نظر گرفتن اصول تربیت اخلاقی به پیش ببرند.
کلید واژگان
عقلانیت انتقادیمعرفت شناسی
تربیت اخلاقی
کارل پوپر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانشاپا
8817-20082588-672X




