درس پژوهی، رویکردی نوین در توسعه حرفه ای معلمان
(ندگان)پدیدآور
معروفی, یحییکرمی, زهرهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان شرکت کننده در گروه های درس پژوهی مدارس بود. این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند و نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه یافت. تحلیل نتایج نشان داد از نظر معلمان شرکت کننده، درس پژوهی در سه حوزه دانش، مهارت و نگرش توانسته به توسعه حرفهای آنها کمک کند. دانش شامل: دانش محتوایی، دانش تدریس، و دانش درس پژوهشی؛ مهارت شامل: مهارتهای فکری، مهارت تدریس، و مهارت درس پژوهی؛ و نگرش شامل: تمایل به همکاری، تمایل به مذاکره، کسب رضایت درونی، و ایجاد انگیزه و علاقه بود. براساس نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهاد میشود معلمان از درس پژوهی جهت توسعه حرفه ای خود و حل مسائل فرایند یاددهی یادگیری استفاده کرده و در گروههای درس پژوهی مدارس، مشارکت فعال داشته باشند.
کلید واژگان
توسعه حرفهای معلماندرس پژوهی
نظریه داده بنیاد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه. دکتری برنامه ریزی درسیدانشگاه فرهنگیان
شاپا
8817-20082588-672X




