رابطه باورهای معرفتشناختی، رویکردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
کدیور, پروینتنها, زهرارحمانی, سودهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه باورهای معرفتشناختی و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی انجام شد. بدین منظور 332 نفر (176 دختر و 156 پسر) از دانشجویان رشته ریاضی دانشگاههای تهران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1990) و پرسشنامه تجدیدنظر شده دوعاملی فرآیند مطالعه بیگز، کمبر و لانگ (2001) استفاده شد. نتایج نشاندهنده اثر مستقیم عامل سادگی دانش بر یادگیری سطحی و عمیق و اثر غیرمستقیم آن بر پیشرفت تحصیلی، از طریق رویکردهای یادگیری سطحی و عمیق بود. درنهایت مدل موردبررسی برازش مناسبی با دادههای پژوهش نشان داد.
کلید واژگان
باورهای معرفتشناختیرویکردهای یادگیری
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمیدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
شاپا
8817-20082588-672X




