| dc.contributor.author | پورکریمی هاوشکی, مجتبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسنی, حجت | fa_IR |
| dc.contributor.author | یاری دهنوی, مراد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:40:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:40:13Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:40:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:40:13Z | |
| dc.date.issued | 2014-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-10-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-07-29 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پورکریمی هاوشکی, مجتبی, حسنی, حجت, یاری دهنوی, مراد. (1393). تبیین چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار. علوم تربیتی, 21(2), 5-22. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 8817-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2588-672X | |
| dc.identifier.uri | http://education.scu.ac.ir/article_11077.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386317 | |
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار میباشد. در این زمینه دو سؤال مورد بررسی قرار گرفته است: 1- رویکرد تلفیقی به هنر چیست؟ 2- تربیت هنری از منظر تلفیقی چگونه قابل تحقق میباشد؟ پاسخگویی به سؤالات فوق با به کارگیری روش تحلیلی- استنتاجی بوده است. بر اساس پژوهش انجام گرفته نتایج به این شرح میباشند: در رابطه با سؤال یک پژوهش، رویکرد تلفیقی به هنر بر اساس دیدگاه باسکار به معنای به کارگیری توأمان رشتهای و میان رشتهای میباشد؛ یعنی وجود درس هنر با اهداف، اصول و قواعد (بعد رشتهای)، همراه با کارکردهایی که دلالت بر ارتباط هنر با سایر دروس و رشتهها و ابعاد مختلف زندگی (بعد میان رشتهای) داشته باشد؛ لذا درس هنر باید به آموزش خصایص ذاتی هنر و قواعد خلق اثر هنری و آموزش کارکردهای فردی، اخلاقی، دینی، اجتماعی هنر توجه داشته باشد. در رابطه با سؤال دوم، نتایج این پژوهش نشان دهندهی آن است که ضروری است مؤلفههای اصلی تعلیم و تربیت از جمله معلم، دانشآموز، محتوا و شیوههای ارزشیابی متناسب با اقتضاء رویکرد تلفیقی مورد بازنگری قرار گیرند. معلم باید آشنا به فلسفهی هنر، قواعد خلق اثر هنری و کارکردهای هنر باشد. دانشآموز باید تشویق به خلق اثر بر اساس قواعد باشد. محتوا باید متمرکز بر سه سطح بنیادین، واسطهای و فرعی باشد و ارزشیابی ناظر بر میزان تحقق اقتضائات این سه سطح در دانشآموزان باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 227 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.publisher | Shahid Chamran University of Ahvaz | en_US |
| dc.relation.ispartof | علوم تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Educational Scinces | en_US |
| dc.subject | هنر | fa_IR |
| dc.subject | تعلیم و تربیت | fa_IR |
| dc.subject | رویکرد تلفیقی | fa_IR |
| dc.title | تبیین چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 5 | |
| dc.citation.epage | 22 | |