نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورکریمی هاوشکی, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorحسنی, حجتfa_IR
dc.contributor.authorیاری دهنوی, مرادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:40:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:40:13Z
dc.date.available1399-07-09T10:40:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:40:13Z
dc.date.issued2014-11-22en_US
dc.date.issued1393-09-01fa_IR
dc.date.submitted2012-10-20en_US
dc.date.submitted1391-07-29fa_IR
dc.identifier.citationپورکریمی هاوشکی, مجتبی, حسنی, حجت, یاری دهنوی, مراد. (1393). تبیین چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار. علوم تربیتی, 21(2), 5-22.fa_IR
dc.identifier.issn8817-2008
dc.identifier.issn2588-672X
dc.identifier.urihttp://education.scu.ac.ir/article_11077.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386317
dc.description.abstractهدف این پژوهش چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار می‌باشد. در این زمینه دو سؤال مورد بررسی قرار گرفته است: 1- رویکرد تلفیقی به هنر چیست؟ 2- تربیت هنری از منظر تلفیقی چگونه قابل تحقق می‌باشد؟ پاسخگویی به سؤالات فوق با به‌ کارگیری روش تحلیلی- استنتاجی بوده است. بر اساس پژوهش انجام گرفته نتایج به این شرح می‌باشند: در رابطه با سؤال یک پژوهش، رویکرد تلفیقی به هنر بر اساس دیدگاه باسکار به معنای به‌ کارگیری توأمان رشته‌ای و میان رشته‌ای می‌باشد؛ یعنی وجود درس هنر با اهداف، اصول و قواعد (بعد رشته‌ای)، همراه با کارکردهایی که دلالت بر ارتباط هنر با سایر دروس و رشته‌ها و ابعاد مختلف زندگی (بعد میان رشته‌ای) داشته باشد؛ لذا درس هنر باید به آموزش خصایص ذاتی هنر و قواعد خلق اثر هنری و آموزش کارکردهای فردی، اخلاقی، دینی، اجتماعی هنر توجه داشته باشد. در رابطه با سؤال دوم، نتایج این پژوهش نشان دهنده‌ی آن است که ضروری است مؤلفه‌های اصلی تعلیم و تربیت از جمله معلم، دانش‌آموز، محتوا و شیوه‌های ارزشیابی متناسب با اقتضاء رویکرد تلفیقی مورد بازنگری قرار گیرند. معلم باید آشنا به فلسفه‌ی هنر، قواعد خلق اثر هنری و کارکردهای هنر باشد. دانش‌آموز باید تشویق به خلق اثر بر اساس قواعد باشد. محتوا باید متمرکز بر سه سطح بنیادین، واسطه‌ای و فرعی باشد و ارزشیابی ناظر بر میزان تحقق اقتضائات این سه سطح در دانش‌آموزان باشد.fa_IR
dc.format.extent227
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofعلوم تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Educational Scincesen_US
dc.subjectهنرfa_IR
dc.subjectتعلیم و تربیتfa_IR
dc.subjectرویکرد تلفیقیfa_IR
dc.titleتبیین چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتریfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشدfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمیfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue2
dc.citation.spage5
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد