بررسی و تحلیل مؤلفههای آموزش صلح در کتابهای درسی دورهی ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
عابدینی بلتورک, میمنتمیرشاه جعفری, ابراهیمنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش صلح از قبیل: حس همبستگی، فرهنگ گذشت و بخشش، احساس مسئولیت در برابر دیگران، شناخت تنوع و تفاوتهای فردی، نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی، دوست داشتن دیگران میباشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) میباشد که در مجموع 3467 صفحه را شامل میشود. جامعه آماری، کلیهی کتابهای پایههای دورهی ابتدایی؛ شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1389-1388 در هفت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری این پژوهش، شش عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن و تعلیمات اجتماعی بود. بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی حس همبستگی و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی میباشد.
کلید واژگان
تحلیل محتواآموزش صلح
دوره ابتدایی
کتابهای درسی آموزش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
شاپا
8817-20082588-672X




