تعلیم و تربیت در راستای همزیستی مسالمتآمیز عادلانه: بررسی هدفی تربیتی
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, سید جلالپاک سرشت, محمد جعفرصفایی مقدم, مسعودسپاسی, حسینمهرعلیزاده, یداللهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، همزیستی مسالمتآمیز به عنوان هدفی تربیتی معرفی شده که از حمایت سه مبنای علمی و یافتههای پژوهشی، مبنای فلسفی-تربیتی عملگرایی، و مبنای اسلامی برخوردار است. در مقالهی حاضر، الگویی کاملتر از همزیستی، یعنی همزیستی مسالمتآمیز عادلانه به مثابه هدفی تربیتی ارایه شده که متناسب با نظام آموزشی و فرهنگ کشورمان است. اجزاء یا چارچوب این هدف را به لحاظ مفهومی، تعلیم و تربیت در راستای همزیستی حداقلی عادلانه، سازش عادلانه میان گروهها، همزیستی حداکثری عادلانه و تعلیم و تربیت در راستای ایجاد جامعه متعادل تشکیل میدهد که در هر چهار مرحله، بر تغییر، اصلاح، یا شکل دادن ذهنیت روانی-اجتماعی افراد و گروهها در جهت همزیستی، و آموزش در راستای پذیرش وجود و حقوق دیگران، و نهایتاً آموزش و جلب توجه برای تلاش در جهت تحقق زیست مسالمتآمیز عادلانه تأکید شده است. در مرحله آموزش همزیستی، درونی سازی ارزشها، مهارتها و رفتارهای همزیستی مسالمتآمیز عادلانه فرایندی است که طراحان و مجریان برنامهها باید در آن مسیر بکوشند.
کلید واژگان
همزیستی مسالمتآمیز عادلانههدف تربیتی
آموزش همزیستی مسالمتآمیز
کاهش خشونت در مدرسه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
شاپا
8817-20082588-672X




