تربیت معنوی و بایستههای معنویتگرایی در بینش، مَنِش و کُنِش رضوی (ع)
(ندگان)پدیدآور
حسینپور تنکابنی, رسول
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین رویکرد تربیتی امام رضا (ع) در عرصه معنویت دینی و بایسته های معنویت گرایی در نگرگاه ایشان بود. در این نوشتار ضمن تعریف مفاهیم نظری پژوهش (معنویت، معنویت دینی و تربیت معنوی)، نخست بنیادهای تربیت معنوی با نگرش دینی را مشخص کردیم. مهمترین بنیادهای تربیت معنوی در بستر فرهنگی رضوی، وجود امر قدسی / خداوند، وجود روح و وجود فراطبیعت (جهانهای برزخ و آخرت و عدم بسندگی و دلبستگی به جهان ماده) هستند. روش پژوهش در این مقاله، تحلیل محتوا بود و رویکرد قیاسی را ملاک مصداق یابی قرار دادیم. جامعه مخاطب، منابع روایی معتبر شیعی بهگونه عام و روایات وارده از امام رضا (ع) بهطور خاص بود که به بررسی درآمد. افزون بر این، اسنادی که به طرح و تبیین بایسته های معنویت دینی پرداخته اند، مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته های پژوهش، شیوه های تربیت معنوی رضوی بودند که در چهار مورد کلی دسته بندی شده و برخی از آنها به موارد جزئی تر تقسیم شدند: 1ـ خداباوری / خداگرایی (که دربردارنده مقوله های بینش محور و کُنش محور است)، 2ـ خوشبینی و مثبت اندیشی (مشتمل بر شیوههای خالق محور و مخلوق محور)، 3ـ افزایش آستانه تاب آوری دربرابر تلخ کامی ها و 4ـ کمتوجهی به دنیا. نتیجه ای که بهدست آمد، انحصار حصول آرامش پایدار روحی در بستر معنویت دینی ازطریق توجه حداکثری به امر قدسی و فراطبیعی، کاربست عقلانیت دینی و استدلال گرایی، دیانت و پایبندی به آموزه ها و دستور کارهای شرعی در زیست دنیوی است.
کلید واژگان
آرامشامر قدسی
خداباوری
مثبتاندیشی
قناعت
تابآوری
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد. خراسان رضوی. ایرانشاپا
2423-73962538-5461



