تأثیر آموزش قرآن کریم بر بهبود شیوههای مقابله با فشار روانی در نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
تقی لو, صادقنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر آموزش قرآن کریم بر بهبود شیوههای مقابله با فشار روانی است. نوع مطالعه شبهآزمایشی و جامعه پژوهش نوجوانان شرکتکننده در دورههای تابستانی بسیج هستند که در دو گروه آموزش قرآن کریم و آموزشهای دیگر (شامل خطاطی، نقاشی، رایانه و...) دستهبندی شدهاند. بهاینترتیب 53 نفر از نوجوانان شرکتکننده در کلاسهای آموزش قرآن کریم و 61 نفر از نوجوانان شرکتکننده در کلاسهای غیر قرآنی، نمونههای پژوهش حاضر را تشکیل دادهاند. دادهها نیز در دو مرحله (پیشآزمون و پسآزمون) با پرسشنامه شیوههای مقابله با فشار روانی ساخته اندلر و پارکر (1990)گردآوری و به کمک تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد متغیرهای وابسته (سبک اجتنابی، سبک مسئلهمداری و سبک هیجانمداری) بهصورت معناداری تحت تأثیراجرای متغیرهای مستقل تغییر یافتهاند (001/0>P) و بعد مسئلهمداری شیوههای مقابله با فشار روانی تحت تأثیراجرای متغیر مستقل (آموزش شبهآزمایشی قرآن کریم) (01/0>P) بهبود یافته است. از این نتایج چنین استنباط میشود که میتوان براساس آموزههای قرآن، الگویی کارآمد برای مقابله با فشار روانی مسلمانان بهویژه نوجوانان مسلمان طراحی کرد.
کلید واژگان
آموزش قرآن کریمفشار روانی
مقابله
* روانشناسی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، ایران.شاپا
2423-73962538-5461




