مرور علوم تربیتی از دیدگاه اسلام بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 86
-
گفت و گو؛ از جدل فلسفی تا کنش تربیتی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2013-10-23)گفتو گو پدیده دیرپای انسانیاست که بر پایه ماهیت معرفتشناختی خود، انگارههای فلسفی و نظریههای گوناگونی را به خود اختصاص داده و آنها متناسب با دیدگاه اندیشهگران به انسان و جایگاه او در ساخت واقعیت، تحول یافتهاند. از ...
-
شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از منظر اسلام
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2013-10-23)مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه اسلام و دانش روز مدیریت صورت گرفته است. در این راستا ضمن بررسی پیشینه نظری مرتبط با عوامل مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه صاحبنظران علوم ...
-
طرحی نظری برای پرورش تفکر در دیدگاه اسلامی عمل با نگاه به برنامه «فلسفه برای کودکان»
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2013-10-23)پژوهش حاضر در راستای تقویت نظام آموزشی در زمینه پرورش تفکر، تلاش میکند تا یکی از الگوهای آموزشی تقویت تفکر را از منظر اسلامی مورد تحلیل فلسفی قرار دهد و بر اساس نتایج به دست آمده، طرحی برای تقویت تفکر ارائه دهد. باز تعریف ...
-
تحلیل کیفی متن: استقرا / قیاس
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2013-10-23)هدف از مطالعه حاضر توصیف تحلیل محتوای متن به روش استقرایی و قیاسی است. روش پژوهش حاضر تحلیلی ـ توصیفی است. در این مقاله ابتدا وجوه تمایز تحلیل محتوای کمی و کیفی، و سپس نقش استقراء و قیاس در تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی ...
-
مدیریت مشارکتی در سازمان های آموزشی و مؤلفه های آن از دیدگاه اسلام
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2013-10-23)مدیریت مشارکتی از مباحثی است که جای آن در مطالعات اسلامی خالی است. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت مدیریت مشارکتی در نظام آموزشی، به مطالعه مؤلفه های مدیریت مشارکتی از دیدگاه علم مدیریت و از دیدگاه اسلام میپردازد. روش مقاله، ...
-
الگوی ارتباط والد ـ فرزند، مدل نظری فرزندپروری بر مبنای هستیشناسی و انسانشناسی اسلامی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2013-10-23)نحوه تربیت والدین از مهمترین علل اثرگذار بر زندگی هر فرد است. با ارائه مدلهای نظری از سبکهای مختلف فرزندپروری و عوامل مؤثر بر آن، سعی میشود تا سازوکارهای این تأثیر و تأثر شناسایی و پیامدهای آن مهار شود. همانند سایر ...
-
آسیب شناسی و درمان فشارهای روانی از منظر نهجالبلاغه
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2013-10-23)نهجالبلاغه مصداق عینی از منابع اسلامی و علمی و قابل استناد برای مراجعه متخصصان روانشناسی است. مقاله حاضر با روش پژوهش کیفی توصیفی ـ تحلیلی، رویکرد نهجالبلاغه به موضوع تنشهای روانی و درمان آنها را از دو جنبه بررسی ...
-
بررسی انتقادی سه دیدگاه رایج تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2014-05-22)تربیت اخلاقی بخش مهمی از برنامه تربیتی انسان است که استعدادهای علمی و عملی اخلاقی او را شکوفا، و سعادت دنیوی و اخروی او را تأمین میکند. رویکردهای تربیت اخلاقی مختلفی در سراسر جهان وجود دارد؛ برای بهرهگیری درست از تجربیات ...
-
پیش بینی اضطراب امتحان بر اساس جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2014-05-22)اضطراب امتحان پدیده رایج و مهم در مراکز آموزشی، و نوعی اشتغال ذهنی است که با خود کمانگاری و تردید در تواناییهای خود مشخص میشود و به عدم تمرکز حواس و واکنشهای جسمانی ناخوشایند منجر می گردد. پیامد آن کاهش توان مقابله ...
-
آثار تربیتی فرهنگ انتظار در تقابل با چالش های جدید خانواده
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2014-05-22)هدف این پژوهش، ارائه پارهای از توانمندیهای آثار تربیتی فرهنگ انتظار در پاسخ به چالش های جدید خانواده است. سؤالات اصلی پژوهش عبارتند از: تربیت اسلامی در عصر غیبت، از چه واقعیتها و ظرفیتهایی برخوردار است؟ چالشهای جدید ...
-
تحلیل محتوای قرآن کریم بر اساس مفهوم تفکر انتقادی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-01-21)هدف پژوهش حاضر شناسایی مصادیق تفکر انتقادی در قرآن کریم است که برای دستیابی به آن از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. بدین ترتیب، ابتدا، با مطالعه نظری به تحلیل تفکر انتقادی و تبیین مؤلفههای آن پرداخته و سپس محتوای قرآن ...
-
مفهومشناسی و کارکردهای هنجار
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-01-21)هنجارها در حیات انسان، نقشی بیش از تصویری ایفا میکنند که در چارچوب دروس تخصصی روانشناسی بالینی، علوم تربیتی و در نظریههای جامعهشناختی ترسیم میشود. دامنه تأثیر هنجارها به گستردگی تمامی ابعاد زندگی ...
-
تبیین و نقد عاملیت اخلاقی در نظریه یادگیری شناختی اجتماعی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-01-21)در میان قلمروهای مختلف تربیتی، اخلاق یکی ازبرجستهترین حوزههایی است که دال بر عاملیت انسان است؛ زیرا مسؤولیت و پاسخگویی انسان را در برابر انجام یا ترک عمل میطلبد. بر این اساس، چگونگی تربیت کارآمد در حوزه اخلاق در گرو ...
-
علیت جهانشناختی، عاملیت انسانی و اصول تعلیم و تربیت در دیدگاه غزالی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-01-21)در این مقاله سعی شده است دیدگاه تربیتی غزالی در بستر رویکردهای جهانشناختی و انسانشناختی وی بررسی شود. در حوزه جهانشناسی، با اینکه غزالی روابط علت و معلولی را به نقد میکشد، رابطه علت و معلولی مقتدرانه و یگانه میان خدا ...
-
ارائه الگوی مفهومی مفروضات بنیادین فرهنگ سازمانی اسلامی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-01-21)هدف مقاله حاضر شناسایی مفروضات بنیادین فرهنگ سازمانی با تأکید بر آموزههای اسلامی است. فرهنگ، مبنای تحول سازمانی است. جوهره اصلی فرهنگ سازمانی، الگوی مفروضات اساسی مربوط به فرهنگ آن سازمان است. روش تحقیق این پژوهش از نوع ...
-
پدیدارشناسی تجارب دانشجویان از برنامه درسی پنهان در دروس معارف اسلامی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-01-21)با توجه به تأثیر برنامه درسی پنهان و اهمیت دروس معارف اسلامی در آموزش عالی، پژوهش حاضر در صدد کشف و شناسایی تجربه زیسته دانشجویان و اثرات تلویحی و ضمنی ناخواسته برنامه درسی پنهان برای دروس معارف می باشد این پژوهش با ...
-
پیشایندهای بسترآفرین رفتار فرانقشی در سازمان های آموزشی از منظر قرآن کریم
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-05-22)رفتار فرانقشی رفتاری است داوطلبانه و فراتر از شرح وظایف رسمی که بهطور مستقیم به وسیلة نظام پاداش رسمی سازمان شناسایی نمی شود. این پژوهش در پی شناسایی پیشایندهای بسترآفرین رفتار فرا نقشی در سازمان های آموزشی از منظر قرآن ...
-
بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی برنامه های درسی انسانگرا و جایگاه این برنامه در نظام اسلامی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-05-22)این مقاله به بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی برنامه های درسی انسانگرا می پردازد. روش پژوهش تحلیل استعلایی است. پس از بررسی آرا و نظریات برنامه ریزان درسی برجستة انسانگرا (نظیر گزدا، پرکی، واینشتاین و سیمون و راث) مشخص ...
-
تحلیل ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی استادان
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-05-22)آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه از رسالتها و کارکردهای اصلی دانشگاه و آموزش عالی است. دستیابی به این هدف تا اندازه زیادی به عملکرد آموزشی استادان بستگی دارد. با توجه به نقش مهم و محوری استادان در کیفیت ...
-
ماهیت، علل و راهکارهای پیشگیری و مهار خشم از دیدگاه اندیشمند مسلمان ابوزید بلخی
(دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University, 2015-05-22)ابوزید بلخی حکیم، ادیب، فیلسوف، متکلم و اندیشمند مسلمان ایرانی است که در سدههای سوم و چهارم هجری می زیست و برای اولین بار در کتاب «مصالح الابدان و الانفس» به بررسی موضوع بهداشت و سلامت روان در راستای بهداشت و سلامت جسم ...



