بررسی محتوای آموزشی مورد نیاز جهت ترویج آبزیپروری پایدار در استان گیلان
(ندگان)پدیدآور
قربانی پیرعلیدهی, فاطمهآگهی, حسینزرافشانی, کیومرثمعتمد, محمد کریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صنعت آبزی پروری به عنوان یک فعالیت کشاورزی بسیار مهم در شرایط کنونی تحت تأثیر مفهوم پایداری قرار دارد که میتواند با کمترین آسیب به محیطزیست، متضمن امنیت و سلامت غذایی جامعه روستایی باشد. از آنجایی که استان گیلان از قطبهای مهم آبزی پروری کشور است بنابراین محتوای مناسب برای ترویج آبزی پروری پایدار یکی از اقدامات اساسی در راستای حفظ محیطزیست و توسعه پایدار در این استان است. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای آموزشی مورد نیاز جهت ترویج آبزی پروری پایدار در استان گیلان با استفاده از روش دلفی به انجام رسید. تیم متخصص دلفی متشکل از 6 نفر محقق، 12 نفر کارشناس و 32 نفر از آبزی پروران معروف استان بودند که به پرسشنامه ها در سه مرحله پاسخ دادند. برای انتخاب نمونه ها، در بین روش های مختلف نمونه گیری هدفمند از نمونه گیری موارد شناخته شده یا معروف استفاده شد. متخصصان موضوعات مختلفی را در قالب محتوای آموزشی مورد نیاز جهت دستیابی به آبزی پروری پایدار مطرح کرده اند اما تأکید بیشتر آنها بر موارد کاربردی تر همچون آشنایی با ابزارهای جدید برای کاهش اثرات سوء محیط زیستی، مفهوم جامع از آبزی پروری پایدار و استراتژی های اجرای آن، آشنایی با سیستم های جدید کشت و کنترل و اهمیت پساب فعالیتهای آبزی پروری و آشنایی با انواع فیلترها و روشهای کنترل پساب است. به مسئولان و کارشناسان شیلات استان توصیه می شود که در تهیه و تدوین برنامه های آموزشی مربوط به آبزی پروری، محتوای اشاره شده توسط متخصصان را مد نظر قرار دهند تا بتوانند آموزشی متناسب با نیازها و نظرات واقعی آبزی پروران، کارشناسان و محققان آبزی پروری استان داشته باشند.
کلید واژگان
محتوای آموزشینظام ترویج
آبزیپروری پایدار
توسعه پایدار
تکنیک دلفی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه رازی کرمانشاهگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه
گروه اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه گیلان
شاپا
2322-30572538-5984




