• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی روش‌های آموزش محیط ‌زیست بر اساس مدل AHP

    (ندگان)پدیدآور
    قائمی, پونهشبیری, سید محمدلاریجانی, مریمرکرک, بهروز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    459.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر،ارزیابی شیوه‌های آموزشی به‌ منظور انتخاب شیوه ­های مناسب آموزشی در جهت ارتقاء آگاهی‌های محیط ‌­‌زیستی و نهایتاً تغییر رفتار فردی در حفظ محیط ­زیست می­باشد. روش تحقیق، پژوهشی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 260 نفر از مدیران و کارشناسان دولتی شهر تهران بوده ‌است. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه­­ با طرح یک سؤال در مقیاس چند گزینه­ای-تک جوابی بوده که جهت سنجش میزان علاقه کارکنان در خصوص انواع روش‌های معمول آموزشی در ادارات صورت ‌‌پذیرفته ‌‌است. نتایج حاصل از نظرسنجی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با در نظر گرفتن کلیه معیارهای تأثیرگذار در فرایند تصمیم‌گیری مورد ارزیابی قرارگرفت. در این مدل با روش دلفی و کسب نظر از افراد متخصص دانشگاهی در حوزه علوم تربیتی، پارامترهای زمان، هزینه، افزایش سطح دانش، تعداد فراگیران، تغییر رفتار و وجود تعامل بین فراگیران به­ عنوان معیارهای اصلی انتخاب و رتبه ­بندی صورت‌‌ پذیرفته ‌‌است. نتایج تحقیق نشان‌ می­ دهد که کارگاه­ آموزشی دارای بالاترین امتیاز با وزن 515/0 بوده و گزینه­ های آموزش از راه دور با وزن 263/0 و سخنرانی با وزن 222/0 در  اولویت‌­های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین در این تحقیق با تغییر در ارجحیت هر یک از معیارها، اولویت روش­ های آموزشی نیز به صورت کمّی قابل محاسبه می­باشد. به­ طوری­که با هدف افزایش تعداد فراگیران (تغییر درصد وزنی معیار فراگیران از 6/7 به 8/37) آموزش از راه دور نسبت به سایر گزینه­ ها دارای اولویت بالاتری می­باشد. به همین ترتیب با هدف افزایش سطح دانش (تغییر درصد وزنی معیار دانش از 9/16 به 3/60)، سخنرانی دارای اولویت بالاتری خواهد گردید.
    کلید واژگان
    ارزیابی
    شیوه آموزش
    AHP
    آموزش محیط ‌زیست

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه پیام نور
    گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
    گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
    گروه پژوهشی ایمنی هسته ای و حفاظت پرتوی، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای

    شاپا
    2322-3057
    2538-5984
    URI
    http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2969.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386073

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب