نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورعلی, علیfa_IR
dc.contributor.authorفلاحی, محمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorناجی میدانی, علی اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:39:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:39:24Z
dc.date.available1399-07-09T10:39:24Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:39:24Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-21en_US
dc.date.submitted1398-09-30fa_IR
dc.identifier.citationپورعلی, علی, فلاحی, محمدعلی, ناجی میدانی, علی اکبر. (1398). مطالعه تأثیر ابعاد توسعه انسانی (آموزش، سلامت و رفاه) بر شاخص عملکرد محیط‌زیستی. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار, 8(1), 9-22. doi: 10.30473/ee.2019.6322fa_IR
dc.identifier.issn2322-3057
dc.identifier.issn2538-5984
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30473/ee.2019.6322
dc.identifier.urihttp://ee.journals.pnu.ac.ir/article_6322.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386040
dc.description.abstractتلاش کشورها برای افزایش درآمد ملی و رفاه اگر همراه با ملاحظات محیط-زیستی نباشد، زیان‌های جبران‌ناپذیری ازجمله تغییرات سریع آب و هوایی و تخریب محیط زیست را به همراه خواهد داشت. ازاین‌رو در سال‌های اخیر توجه زیادی به کیفیت و پایداری محیط زیست در سطوح ملی و فراملی شده است. بسیاری از دولت‌ها متوجه شده‌اند که نمی‌توانند عملکرد محیط‌زیستی را صرفاً مرتبط با توسعه اقتصادی ببینند و به سایر ابعاد توسعه به‌خصوص توسعه اجتماعی توجه نکنند. در سطح جهانی نیز ضرورت بهبود ابعاد محیط‌زیستی و توسعه انسانی یکی از مهم‌ترین موضوعات موردبحث در کنفرانس ریو 20 ملل متحد در سال 2012 به‌عنوان بخشی از اهداف توسعه هزاره بوده است. ازآنجایی‌که شاخص توسعه انسانی توانایی توصیف هم‌زمان توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی را در درون خود دارد، هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر ابعاد شاخص توسعه انسانی خصوصاً آموزش بر شاخص عملکرد محیط‌زیستی است. نتایج حاصل از برآورد الگوی داده‌های تابلویی از نوع اثرات ثابت با روش حداقل مربعات تعمیم‌یافته EGLS در گروه کشورهای منتخب، 101 کشوری که در رتبه‌بندی عملکرد محیط‌زیستی در دوره موردبررسی میانگین نمره بالای 50 را کسب کردند، طی دوره زمانی 2005-2015 نشان می‌دهد که ابعاد سه‌گانه شاخص‌ توسعه انسانی یعنی شاخص‌های سلامت، آموزش و رفاه رابطه مثبت و معنی‌داری با عملکرد محیط‌زیستی دارند.fa_IR
dc.format.extent579
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.publisherPayame Noor Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدارfa_IR
dc.relation.ispartofEnvironmental Education and Sustainable Developmenten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30473/ee.2019.6322
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectسلامتfa_IR
dc.subjectرفاهfa_IR
dc.subjectعملکرد محیط‌زیستیfa_IR
dc.subjectداده‌های تابلوییfa_IR
dc.titleمطالعه تأثیر ابعاد توسعه انسانی (آموزش، سلامت و رفاه) بر شاخص عملکرد محیط‌زیستیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم اقتصادی پردیس بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue1
dc.citation.spage9
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد