| dc.contributor.author | پورعلی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فلاحی, محمدعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | ناجی میدانی, علی اکبر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:39:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:39:24Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:39:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:39:24Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-12-21 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-09-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پورعلی, علی, فلاحی, محمدعلی, ناجی میدانی, علی اکبر. (1398). مطالعه تأثیر ابعاد توسعه انسانی (آموزش، سلامت و رفاه) بر شاخص عملکرد محیطزیستی. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار, 8(1), 9-22. doi: 10.30473/ee.2019.6322 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3057 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5984 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30473/ee.2019.6322 | |
| dc.identifier.uri | http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_6322.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386040 | |
| dc.description.abstract | تلاش کشورها برای افزایش درآمد ملی و رفاه اگر همراه با ملاحظات محیط-زیستی نباشد، زیانهای جبرانناپذیری ازجمله تغییرات سریع آب و هوایی و تخریب محیط زیست را به همراه خواهد داشت. ازاینرو در سالهای اخیر توجه زیادی به کیفیت و پایداری محیط زیست در سطوح ملی و فراملی شده است. بسیاری از دولتها متوجه شدهاند که نمیتوانند عملکرد محیطزیستی را صرفاً مرتبط با توسعه اقتصادی ببینند و به سایر ابعاد توسعه بهخصوص توسعه اجتماعی توجه نکنند. در سطح جهانی نیز ضرورت بهبود ابعاد محیطزیستی و توسعه انسانی یکی از مهمترین موضوعات موردبحث در کنفرانس ریو 20 ملل متحد در سال 2012 بهعنوان بخشی از اهداف توسعه هزاره بوده است. ازآنجاییکه شاخص توسعه انسانی توانایی توصیف همزمان توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی را در درون خود دارد، هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر ابعاد شاخص توسعه انسانی خصوصاً آموزش بر شاخص عملکرد محیطزیستی است. نتایج حاصل از برآورد الگوی دادههای تابلویی از نوع اثرات ثابت با روش حداقل مربعات تعمیمیافته EGLS در گروه کشورهای منتخب، 101 کشوری که در رتبهبندی عملکرد محیطزیستی در دوره موردبررسی میانگین نمره بالای 50 را کسب کردند، طی دوره زمانی 2005-2015 نشان میدهد که ابعاد سهگانه شاخص توسعه انسانی یعنی شاخصهای سلامت، آموزش و رفاه رابطه مثبت و معنیداری با عملکرد محیطزیستی دارند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 579 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.publisher | Payame Noor University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Environmental Education and Sustainable Development | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30473/ee.2019.6322 | |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | سلامت | fa_IR |
| dc.subject | رفاه | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد محیطزیستی | fa_IR |
| dc.subject | دادههای تابلویی | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تأثیر ابعاد توسعه انسانی (آموزش، سلامت و رفاه) بر شاخص عملکرد محیطزیستی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علوم اقتصادی پردیس بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 9 | |
| dc.citation.epage | 22 | |