• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه بین عوامل اجتماعی و روان‌شناختی با رفتار صرفه‌جویی انرژی دانش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    صیف, محمدحسنمظلومیان, سعیدجوانمردی, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.105 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به کاهش شدید منابع انرژی و مواد مصرفی در جوامع امروزی، علی‌رغم افزایش جمعیت که نتیجه آن نیاز بیشتر افراد جامعه به منابع انرژی و مواد برای تأمین مایحتاج این‌همه انسان می‌باشد، بنابراین جوامع امروزه به دنبال چاره‌اندیشی بوده و راهکاری با عنوان توسعه پایدار را همگی پذیرفته‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل اجتماعی و روان‌شناختی با رفتار صرفه‌جویی انرژی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق از بین دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر شیراز با تعداد 36000 نفر با روش تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران با حجم نمونه به تعداد 267 نفر انتخاب ‌شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر پرسش‌نامه با 41 سؤال در مقیاس لیکرت بوده که به ترتیب بر مبنای پرسش‌نامه دانش محیط‌زیستی هو، کوانگ و کیم (2013)، هنجارهای ذهنی محیط‌زیستی ریورا (2004)، مسئولیت‌پذیری اجتماعی محیط‌زیستی کو، هوانگ وکیم (2013)، تجربیات پیشین ریورا (2004)، کنترل رفتاری ادراک‌شده، چو و هوا (2001)، سودمندی ادراک‌شده، مون وکیم (2001)، نگرش محیط‌زیستی کو، هوانگ وکیم (2013) و تمایل به رفتار صرفه‌جویانه انرژی کوانگ وکیم (2013) تهیه شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای برون‌زا، دانش محیط‌زیستی، هنجارهای ذهنی محیط‌زیستی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی محیط‌زیستی، تجربیات پیشین محیط‌زیستی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیرهای واسطه‌ای کنترل رفتار ادراک‌شده، سودمندی ادراک‌شده و نگرش محیط‌زیستی بر تمایل به رفتار صرفه‌جویی انرژی معنادار بوده و بیشترین اثر کل مربوط به سودمندی ادراک‌شده و کمترین اثر کل مربوط به هنجارهای ذهنی محیط‌زیستی بر تمایل به رفتار صرفه‌جویی انرژی می‌باشد.
    کلید واژگان
    دانش محیط‌زیستی
    مسئولیت‌پذیری اجتماعی محیط‌زیستی
    تجربیات پیشین محیط‌زیستی
    دانش آموزان
    رفتار صرفه‌جویی انرژی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
    دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
    کارشناس ارشد، آموزش محیط‌زیست، دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2322-3057
    2538-5984
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/ee.2019.5606
    http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5606.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386018

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب