بررسی رابطه متغیرهای اجتماعی- اقتصادی و رسانههای جمعی با نگرش محیطزیستی(مطالعه موردی: کارکنان مترو تهران)
(ندگان)پدیدآور
رادان, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در چند دهه اخیر، محیطزیست همواره با تهدیدات و آسیبهای فراوانی مواجه شده که امنیت و سلامت انسانها را با مخاطره روبهرو کرده و بسیاری از این آسیبها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ است که ریشه در ارزشها و باورهای اعضای جامعه دارد. مترو تهران بخش مهم و مؤثری در سیستم حملونقل شهری محسوب میشود که افراد زیادی در این بخش فعالاند. این تحقیق توصیفی باهدف بررسی شناسایی رابطه بین متغیرهای اجتماعی- اقتصادی و رسانههای جمعی با نگرش محیطزیستگرایانه کارکنان مترو تهران به شیوه پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری 9000 نفر از کارکنان مترو تهران در تابستان 1395 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 379 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از نوع محتوایی و صوری است که توسط متخصصان در این زمینه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. نتایج نشان میدهد میان سن و نگرش محیطزیستی رابطه منفی معنادار و میان جنسیت و وضعیت تأهل افراد به نگرش محیطزیستی تفاوت معنادار وجود دارد و زنان و افراد مجرد از نگرش محیطزیستی بالاتری برخوردارند. همچنین میان استفاده از رسانه و نگرش محیطزیستی نیز رابطه مثبت معنادار وجود دارد و افرادی که از رسانههای جمعی، بیشتر استفاده میکنند از نگرش محیطزیستی بالاتری برخوردارند. نتایج رگرسیون چند متغیره بکار رفته، نشان میدهد که متغیرهای سن، تأهل و میزان استفاده از رسانهها به میزان 590/0 بر نگرش محیطزیستگرایانه کارکنان مترو تأثیرگذار است.
کلید واژگان
رسانههای جمعیمحیطزیستی
مترو
نگرش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نورشاپا
2322-30572538-5984




