• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل آموزش پایدار براساس مدل AHP در آموزش عالی: پژوهشی ترکیبی

    (ندگان)پدیدآور
    حمزه رباطی, مطهرهمهاجران, بهنازسیدعباس‌زاده, میر محمدجاودانی, حمیدبذرافشان مقدم, مجتبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    6.212 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه‌های آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با  انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفه‌های آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافته‌های کیفی، از راهبردهای: بازبینی مشارکت‌کنندگان و بازبینی همکاران استفاده شده است. در بخش کمی در چارچوب روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و با پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته، دیدگاه‌های 262 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شده بودند، گردآوری شد. روایی ابزار به‌وسیله متخصصان، و پایایی آن با محاسبۀ نرخ ناسازگاری تأیید شد. برای تحلیل داده‌ها، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش فرایند سلسله مراتبی استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی، مؤلفه‌های آموزش پایدار از نظر اهمیت به ترتیب اولویت عبارت‌اند از: گنجاندن مفاهیم پایداری در فرایند یادگیری با وزن نسبی 075/0، یادگیریِ یادگیری و کاربست رویکرد میان‌رشته‌ای با وزن نسبی 046/0، به‌کارگیری راهبردهای نوآورانه در فرایند یادگیری با وزن نسبی 034/0، اندیشه‌ورزی نقادانه با وزن نسبی 0318/0، و بین‌المللی شدن آموزش با وزن نسبی 0185/0.
    کلید واژگان
    آموزش پایدار
    پایداری
    توسعه پایدار
    یادگیری
    مدل AHP

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه ارومیه
    دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
    استاد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
    دانشیار مدیریت آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
    استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2322-3057
    2538-5984
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/ee.2018.5056
    http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5056.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386001

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب