• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیط‌زیست در کتاب‌های درسی دوره متوسطه ایران و اولویت‌بندی عناوین مغفول

    (ندگان)پدیدآور
    پریشانی, ندامیر شاه جعفری, سید ابراهیمشریفیان, فریدونفرهادیان, مهرداد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    6.064 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیط‌زیست در کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم ایران و اولویت‌بندی عناوین مغفول در برنامه درسی آموزش محیط‌زیست دوره دوم متوسطه ایران بود در بخش کیفی برای یافتن پاسخ در رابطه با نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیط‌زیست در برنامه درسی دوره دوم متوسطه، با متخصصان برنامه درسی و محیط‌زیست مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. جامعه پژوهشی شامل کلیه متخصصان برنامه درسی دانشگاه‌های اصفهان و متخصصان محیط‌زیست استان تهران و اصفهان بود. روش نمونه‌گیری، هدفمند و زنجیره‌ای بود در این پژوهش طی مصاحبه با 24 نفر از متخصصان غنای اطلاعات حاصل شد در بخش کمی، برای دسترسی به اولویت‌بندی عناوین مهم که در برنامه درسی آموزش محیط‌زیست دوره دوم متوسطه مغفول مانده پرسش‌نامه‌ای بین معلمان توزیع گردید. جامعه آماری این قسمت پژوهش شامل کلیه معلمان زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، شیمی و جغرافیا در استان اصفهان بود. با نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله­ای تعداد 258 معلم انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد بیشتر متخصصان معتقد بودند عناوین آموزش محیط‌زیست باید به‌صورت تلفیقی در همه دروس گنجانده شود. نتایج نظرسنجی از چهار گروه معلمان نشان داد معلمان عناوین سه گویه حفاظت از محیط‌زیست طبیعی کشور پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی حاصل از تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدید‌پذیر و تجدید‌ناپذیر و ضرورت به‌کارگیری انرژی‌های تجدید‌پذیر و عوارض محیط‌زیستی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در صدر اولویت عناوین مغفول آموزش محیط‌زیست ایران می‌دانند.
    کلید واژگان
    آموزش محیط‌زیست
    عناوین آموزش محیط‌زیست
    اولویت‌بندی
    عناوین مغفول

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
    استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
    استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
    استادیار دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2322-3057
    2538-5984
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/ee.2018.5055
    http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5055.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386000

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب