نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در کتابهای درسی دوره متوسطه ایران و اولویتبندی عناوین مغفول
(ندگان)پدیدآور
پریشانی, ندامیر شاه جعفری, سید ابراهیمشریفیان, فریدونفرهادیان, مهردادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در کتابهای درسی دوره متوسطه دوم ایران و اولویتبندی عناوین مغفول در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه ایران بود در بخش کیفی برای یافتن پاسخ در رابطه با نحوه گنجاندن عناوین آموزش محیطزیست در برنامه درسی دوره دوم متوسطه، با متخصصان برنامه درسی و محیطزیست مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. جامعه پژوهشی شامل کلیه متخصصان برنامه درسی دانشگاههای اصفهان و متخصصان محیطزیست استان تهران و اصفهان بود. روش نمونهگیری، هدفمند و زنجیرهای بود در این پژوهش طی مصاحبه با 24 نفر از متخصصان غنای اطلاعات حاصل شد در بخش کمی، برای دسترسی به اولویتبندی عناوین مهم که در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه مغفول مانده پرسشنامهای بین معلمان توزیع گردید. جامعه آماری این قسمت پژوهش شامل کلیه معلمان زیستشناسی، زمینشناسی، شیمی و جغرافیا در استان اصفهان بود. با نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای تعداد 258 معلم انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد بیشتر متخصصان معتقد بودند عناوین آموزش محیطزیست باید بهصورت تلفیقی در همه دروس گنجانده شود. نتایج نظرسنجی از چهار گروه معلمان نشان داد معلمان عناوین سه گویه حفاظت از محیطزیست طبیعی کشور پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیطزیستی حاصل از تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر و ضرورت بهکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر و عوارض محیطزیستی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی در صدر اولویت عناوین مغفول آموزش محیطزیست ایران میدانند.
کلید واژگان
آموزش محیطزیستعناوین آموزش محیطزیست
اولویتبندی
عناوین مغفول
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دکترای برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهاناستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
استادیار دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه اصفهان
شاپا
2322-30572538-5984




