تجارب زیسته دانشآموزان دوره تحصیلی ابتدایی از پدیده مصرف آب
(ندگان)پدیدآور
رجاییان, نداکشتی آرای, نرگسنادی, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تجارب زیسته دانش آموزان ابتدایی در رابطه با مصرف آب بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدار نگاری انجام شد. محیط پژوهش، دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 3 شهر اصفهان بود که از میان آنها 22 نفر به عنوان اطلاعرسان از راه نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و پس از پیادهسازی به کمک کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها در سه بخش نگرش، آگاهی و عملکرد طبقهبندی شد. نتایج نشان داد که در بخش نگرش، دانشآموزان آب را بهمثابه مایه حیات و نعمت قابل ارزش و احترام تلقی میکنند. در بخش آگاهی، نحوه تولید آب در طبیعت، روشهای استفاده بهینه و مضرات آلوده سازی آنها را درک کردهاند. در بخش عملکرد، روشهایی مانند مسئولیتپذیری، ترویج فرهنگ مصرف صحیح، تذکر تربیتی، آموزش مصرف بهینه، صرفهجویی، رعایت بهداشت آب و اجتناب از اسراف و آلوده سازی آب، میتواند در تغییر عادات رفتاری نامطلوب موثر باشد. در مجموع، توجه به سه جنبه فوق میتواند دانشآموزان را به سمت الگوی صحیح مصرف آب سوق دهد.
کلید واژگان
مصرف آبتجربه زیسته
دوره تحصیلی ابتدایی
روش پژوهش کیفی
پدیدارنگاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
شاپا
2322-30572538-5984




