طراحی چارچوبی برای شناسایی و دستهبندی مؤلفههای آموزش عالی پایدار در ایران
(ندگان)پدیدآور
راد, سیدابراهیمفقیهی, علیرضاناطقی, فائزهمعینی کیا, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کشور عزیزمان ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست توسعه پایدار با بحران ها و چالش های اساسی و عدیده ای در حال و آینده مواجه هست. لذا تلفیق شاخصههای پایداری در برنامه های راهبردی دانشگاهها، در پاسخگویی اجتماعی به نیازهای جامعه و دستیابی کشور به توسعه پایدار ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه و جمعبندی نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه آموزش عالی پایدار است، بنابراین با استفاده از روش کیفی فرا ترکیب، تعداد 15 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و جمع آوری و تحلیل داده ها نیز به روش تحلیل چارچوبی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به وسیله نرم افزار Nvivo-10 صورت گرفت. در نهایت، 203 مورد از شاخصهای پایداری دانشگاهها در 25 مولفه و 8 بعد سازماندهی شد. ابعاد به لحاظ تعداد ارجاع و تعداد منابع به ترتیب نزولی عبارت است از: مدیریت زیست محیطی پردیس؛ آموزش پایدار؛ مشارکت کنندگان؛ مدیریتی پایدار؛ سرمایه اجتماعی؛ پژوهش پایدار؛ نظارت، ارزیابی و گزارش دهی؛ اداری و مالی. نتایج یافته ها نشان داد که: پژوهش های کمتری با رویکرد بومی و جامع به آموزش عالی پایدار انجام شده؛ به بعد زیست محیطی توسعه پایدار بیشتر از بعد اجتماعی و اقتصادی توجه شده و نیز به بعد فرهنگی که کلید و زیربنای، دیگر ابعاد توسعه پایدار می باشد، توجه نشده است. لذا طراحی و تبیین الگویی جامع و کل نگر در خصوص پایداری دانشگاه ها، مطابق با فرهنگ غنی ایران اسلامی و الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت برای پژوهش های آتی پیشنهاد می شود.
کلید واژگان
آموزش عالی پایداردانشگاه پایدار
توسعه پایدار
فراترکیب
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، اراکگروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک
گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل
شاپا
2322-30572538-5984




