بررسی تحلیلی جایگاه آموزش عالی محیطزیست در ایران
(ندگان)پدیدآور
لیاقتی, هومانیزدی, محمدمبرقعی دینان, نغمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش عالی محیط زیست در کشور و ارائه الزامات مورد نظر برای برنامه ریزی در راستای تحقق وضعیت مطلوب تهیه شده است. بررسی ها حاکی از آن است که در سالهای اخیر علوم محیطزیست در43 رشته، چهار مقطع تحصیلی و 7 زیر نظام آموزشی در ایران ارائه میشود. طبق بررسی های انجام شده از میان دانشجویان جذب شده در رشته های مختلف در سال تحصیلی 1395 تعداد دانشجویان محیط زیست کشور 14444 نفر بوده است. از نظر جذب دانشجویان محیط زیست در میان زیر نظام های آموزشی، بیشترین تعداد جذب یعنی 8997 نفر معادل 62 درصد، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. رتبه بعدی متعلق به دانشگاه پیام نور با 3578 نفر و 25 درصد است و سایر زیر نظام ها با جذب 1869 دانشجو معادل 13 درصد در این سال در رتبه سوم قرار دارند. از نظر توزیع دانشجویان محیطزیست در مقاطع مختلف تحصیلی در سال 95 حدود 6/73 درصد در مقاطع کاردانی و کارشناسی، 23 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 4/3 درصد نیز در مقطع دکترا جذب شده اند. مقایسه این ارقام با آمار مشابه در سال 1390 حاکی از رشد چشم گیر سهم دانشجویان دکترا است که به تبع آن رشد کلیه امکانات مورد نیاز را میطلبد. بررسی وضعیت دانش آموختگان در رشته های مختلف محیط زیست نیز نشان میدهد که در طی دهه80 تعداد 11842 نفر از رشتههای مختلف محیط زیست در کشور فارغ التحصیل شدهاند. از جمله مهمترین آسیب های شناسایی شده در این زمینه میتوان به آمار بالای بیکاری و عدم تطابق نیاز بازار کار با تعداد و دانش فارغ التحصیلان این رشته نام برد. در ادامه راهکارهایی به منظور افزایش کارایی دانش آموختگان و توزیع متناسب رشته های محیط زیست در کشور ارائه گردیده است .
کلید واژگان
آموزش و پژوهشآموزش عالی
محیط زیست
ایران
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتیدانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی
پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2322-30572538-5984




