• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی جایگاه مولفه های اصلی آموزش محیط‌‌‌زیست درکتاب‌های درسی دوره ششم ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    صالح عمران, ابراهیمپرهیزکار, لیلاحاتمی فر, خدیجه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    408.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از علل ایجاد بحران‌های محیط‌‌زیستی، عدم ایجاد آگاهی‌های  محیط‌‌زیستی می باشد. به طور یقین یکی از راههای ایجاد آن، آموزش صحیح می باشد. از آنجایی که یکی از پرکاربردترین ابزار آموزشی در کشور، کتاب‌های درسی است بنابراین، پژوهش حاضر در زمینه این مبحث مهم و با هدف بررسی میزان توجه به مولفه­ های اصلی آموزش محیط‌‌‌زیست در محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی ایران انجام شده است. بدین منظور به تحلیل محتوای کتاب های درسی ششم ابتدایی پرداخته شد. روش پژوهش تحلیل محتوا با روش آنتروپی شانون بود که واحد تحلیل نیز کل صفحات( متن، پرسش‌ها، تمرین‌ها و تصاویر) است. براساس یافته ­ها، بالاترین ضریب اهمیت در کتاب مطالعات اجتماعی مربوط به مؤلفه نحوه بهره برداری از منابع فناپذیر و فناناپذیر(23./.) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه­های تالاب­ها و جمعیت، آلودگیها، نقش تکنولوژی درمحیط‌‌‌زیست و فرسایش لایه ازن و نقش گرم شدن کره زمین می باشد، در کتاب فارسی(خوانداری) تنها به مولفه های خاک(13../.) و نقش انسان در حفاظت از محیط‌‌‌زیست(2../.)، در کتاب آموزش علوم تجربی ششم ابتدایی به مولفه های محیط‌‌‌زیست، جنگل و درختان(4../.) و نحوه بهره برداری از منابع فناپذیر و فنا ناپذیر(23./.)  و در کتاب تفکر و پژوهش تنها به مؤلفه جنگل و درختان توجه شده و به دیگر مولفه‌های محیط‌‌‌زیست توجهی نشده است. در کتاب‌های قرآن، ریاضی، کار و فناوری، هدیه­های آسمانی و فارسی (نوشتاری) ششم ابتدایی به مولفه­ های محیط‌‌‌زیست توجهی نشده است. نتایج نشان داد که توجه متعادل و جامعی به مولفه ­های آموزش محیط‌‌‌زیست در محتوای کتاب‌ها نشده است.
    کلید واژگان
    آموزش محیط‌‌‌زیست
    کتاب های درسی
    دوره ششم ابتدایی
    تحلیل محتوا

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه مازندران
    دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه پیام نور
    دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2322-3057
    2538-5984
    URI
    http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_3575.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/385943

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب