بررسی جایگاه مولفه های اصلی آموزش محیطزیست درکتابهای درسی دوره ششم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
صالح عمران, ابراهیمپرهیزکار, لیلاحاتمی فر, خدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از علل ایجاد بحرانهای محیطزیستی، عدم ایجاد آگاهیهای محیطزیستی می باشد. به طور یقین یکی از راههای ایجاد آن، آموزش صحیح می باشد. از آنجایی که یکی از پرکاربردترین ابزار آموزشی در کشور، کتابهای درسی است بنابراین، پژوهش حاضر در زمینه این مبحث مهم و با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های اصلی آموزش محیطزیست در محتوای کتابهای درسی پایه ششم ابتدایی ایران انجام شده است. بدین منظور به تحلیل محتوای کتاب های درسی ششم ابتدایی پرداخته شد. روش پژوهش تحلیل محتوا با روش آنتروپی شانون بود که واحد تحلیل نیز کل صفحات( متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) است. براساس یافته ها، بالاترین ضریب اهمیت در کتاب مطالعات اجتماعی مربوط به مؤلفه نحوه بهره برداری از منابع فناپذیر و فناناپذیر(23./.) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفههای تالابها و جمعیت، آلودگیها، نقش تکنولوژی درمحیطزیست و فرسایش لایه ازن و نقش گرم شدن کره زمین می باشد، در کتاب فارسی(خوانداری) تنها به مولفه های خاک(13../.) و نقش انسان در حفاظت از محیطزیست(2../.)، در کتاب آموزش علوم تجربی ششم ابتدایی به مولفه های محیطزیست، جنگل و درختان(4../.) و نحوه بهره برداری از منابع فناپذیر و فنا ناپذیر(23./.) و در کتاب تفکر و پژوهش تنها به مؤلفه جنگل و درختان توجه شده و به دیگر مولفههای محیطزیست توجهی نشده است. در کتابهای قرآن، ریاضی، کار و فناوری، هدیههای آسمانی و فارسی (نوشتاری) ششم ابتدایی به مولفه های محیطزیست توجهی نشده است. نتایج نشان داد که توجه متعادل و جامعی به مولفه های آموزش محیطزیست در محتوای کتابها نشده است.
کلید واژگان
آموزش محیطزیستکتاب های درسی
دوره ششم ابتدایی
تحلیل محتوا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه مازندراندانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
شاپا
2322-30572538-5984




