ارائه مدل عِلی رفتار محیطزیستی بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در دانشآموزان دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
مظلومیان, سعیدطالبی, سعیدصالحی, سهیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل علی رفتار محیطزیستی بر اساس شیوههای فرزندپروری والدین و نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر داراب است. بدین منظور از بین 13480 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 95- 94 در شهر داراب با روش نمونهگیری طبقهای نسبی، تعداد 375 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه فرزندپروری شیفر (1965)، پرسشنامه سبک پردازشهویت برزونسکی(1979) و پرسشنامه رفتار محیطزیستی امامقلی(1390) میباشد. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر همبستگی و تحلیل مسیر به منظور آزمون فرضیات استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که سبکهای فرزندپروری از طریق سبکهای پردازش هویت بر رفتار محیطزیستی دارای اثر غیرمستقیم و معنادار میباشد و بیشترین تا کمترین تأثیر غیرمستقیم بر رفتار محیطزیستی به ترتیب مربوط به شیوهی مستبدانه، قاطعانه، بیتفاوت و سهلگیرانه از طریق سبکهای پردازش هویت است. همچنین هویت اطلاعاتی و هنجاری بر رفتار محیطزیستی دارای اثر مستقیم و مثبت و هویت سردرگم-اجتنابی بر رفتار محیطزیستی دارای اثر معنادار و منفی میباشد. بر اساس یافتههای این پژوهش سبکهای فرزندپروری و سبکهای پردازشهویت41 درصد از تغییرات رفتار محیطزیستی را تبیین میکنند.
کلید واژگان
رفتار محیطزیستیسبکهای پردازشهویت
شیوههای فرزندپروری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
شاپا
2322-30572538-5984




