فضای کسب و کار، راهبرد رشد؛ مقایسه کشورهای اسلامی منطقه منا و سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی
(ندگان)پدیدآور
مکیان, سید نظامالدینامامی میبدی, مهدیعشری, سمانهاحمدی, زهرهنوع مدرک
Textفصلنامه پژوهش های رشد توسعه اقتصادی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عوامل متعددی بر عملکرد بنگاههای اقتصادی تأثیرگذار میباشند. دستهای از این عوامل خارج از تسلط و کنترل فعالان اقتصادی بوده که در ادبیات این حوزه با عنوان فضای کسب و کار شناخته میشود. اگرچه مفهوم فضای کسب و کار از دیرباز در نظریات و اندیشههای اقتصادی با تعاریف و عناوین دیگر مورد بررسی قرار گرفتهاند، اما از دهه 1990 تاکنون این مفهوم مورد توجه کشورها و نهادهای بینالمللی قرار گرفته به طوریکه بخشی از اهداف و سیاستگزاریهای کلان کشورها به بهبود فضای کسب و کار اختصاص مییابد. با درک اهمیت جایگاه این شاخص در اقتصاد ملی، این مطالعه سعی نموده است اولویتهای بهبود سهولت کسب و کار جهت رشد اقتصادی را در دو منطقه اقتصادی جهان یعنی کشورهای اسلامی منطقه منا و منطقه سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهد. این پژوهش تأثیر مهمترین عوامل مؤثر بر فضای کسب و کار؛ یعنی شاخصهای سهولت شروع کسب و کار، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایهگذار، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی واجرای قراردادها را در دو منطقه مذکور طی دوره 1386 تا 1391با استفاده از روش رگرسیونی دادههای تابلویی ارزیابی مینماید. با توجه به نتایج به دست آمده و همچنین وضعیت نسبتاً مطلوب فضای کسب و کار در منطقه سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی، لازم است کشورهای اسلامی منطقه منا برای بهبود در فضای کسب و کار شاخصهای تجارت فرامرزی و اخذ اعتبار را در سیاستگزاریهای اقتصادی خود مورد توجه ویژه قرار دهند.
کلید واژگان
فضای کسب و کارکشورهای اسلامی منطقه منا
سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran.
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزددانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه شیراز
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه یزد
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه یزد
شاپا
2228-59542251-6891




