بررسی اقتصادی حساسیت خانوارهای ایرانی به مخارج مذهبی
(ندگان)پدیدآور
سجادی, سیدمحسنحمایتی, فهیمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رفتار اقتصادی جامعه از دیدگاه اسلام میتواند نمادی از میزان نهادینهشدن پایههای دین در فکر و اندیشه مردم باشد. مطالعه روند تغییرات رفتارهای اقتصادی نیز جهت بررسی تأثیر سیاستها بر دینمداری مردم کمک میکند. بدین منظور بررسی شاخصهای اقتصادی جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از شاخصهای مهم اقتصادی جهت تقسیمبندی کالاها و خـدمات، مـحاسبه کشش درآمدی (هزینهای) میباشد. بر اساس آموزههای اسلام انتظار میرود مخارج واجب و مستحب نوعدوستانه، دارای کشش درآمدی کمتر از یک و از ضروریات زندگی مسلمانان باشد و سایر مخارج مذهبی در شمار اقلام لوکس قرار گیرند. در این مقاله در یک بررسی تجربی، کشش درآمدی مخارج مذهبی خانوارهای شهری و روستایی مربوط به دوره زمانی 1393-1383 با استفاده از روش رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط (Seemingly Unrelated Regression) (SUR) تخمین زده شد و مشاهده گردید، مخارج سفرهای مذهبی و مخارج مستحب برگزاری مراسم جمعی شهری و روستایی و مخارج مذهبی شخصی روستایی مطابق با انتظارات کالایی لوکس به شمار میآیند و بر خلاف انتظار مخارج مستحب نوعدوستانه روستایی نیز در شمار کالاهای لوکس قرار گرفت. همچنین با توجه به معنادارنبودن ضرایب مربوط به متغیر مستقل درآمد در مورد سایر هزینههای مذهبی، امکان محاسبه کشش درآمدی (هزینهای) آنها وجود نداشت.
کلید واژگان
اقتصاد اسلامیمخارج مذهبی
کشش درآمدی (هزینهای)
رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط (SUR)
شماره نشریه
69تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیسازمان پدید آورنده
اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه مفید، قم، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد اقتصادتوسعه/ دانشگاه علامه طباطبائی




