تأثیر خیارات بر کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار
(ندگان)پدیدآور
صالح نیا, نفیسهابراهیمی, تقیپویا, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شناخت ویژگیهای بازار بر اساس مبانی اسلام از ضروریات جوامع اسلامی به شمار میآید که در پژوهشهای علمی کمتر بدان پرداخته شده است. این ضرورت زمانی بیشتر میشود که غیر واقعیبودن فرضهای بازار رقابت، سبب پیدایش موضوع عدم تقارن اطلاعات در بازار شده و کارایی بازار را خدشهدار کرده است. در پژوهش پیش رو که با هدف بررسی انواع خیارات در اسلام و تأثیر آن بر کاهش عدم تقارن اطلاعات انجام شده، پس از بررسی خیارات موجود در زمینه تجارت، خیارات مربوط به بازار کالا و مرتبط با بحث اطلاعات استخراج شده و در چارچوب پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از اجرای دلفی فازی بر پایه نظر خبرگان، هفت مورد از چهارده خیار مورد بررسی، در کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار کالا مؤثر شناخته شد که از این میان خیار عیب و حق فسخ یا اخذ ارش در صورت عدم تطابق کامل مبیع با نمونه دارای بیشترین تأثیر بودند.
کلید واژگان
عدم تقارن اطلاعاتخیار
بازار اسلامی
دلفی فازی
بازار کالا
شماره نشریه
67تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشگاه فردوسی مشهدعضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد




