• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد اسلامی
    • دوره 14, شماره 56
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد اسلامی
    • دوره 14, شماره 56
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عملکرد ایران در بازارهای اخلاقی

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی سالاری, تقیاسماعیل‌پور مقدم, هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    462.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    فرایند تولید در ایران مانند دیگر کشورهای در حال توسعه مستلزم بهره‌‌گیری از محیط زیست و در عین حال تخریب آن است. از آنجا که در روند توسعه، مشکل‌های زیست‌محیطی و اجتماعی افزایش می‌‌یابد و این مشکل‌ها به سادگی با سازوکار بازار و قوانین رفع نمی‌‌شود؛ در نتیجه وجود اخلاق و بازارهای اخلاقی در حل این مشکل‌ها ضروری است. بازارهای اخلاقی عرضه و تقاضای کالاها و خدماتی است که از نظر مسائل اجتماعی استاندارد بوده و منافع زیست‌محیطی داشته باشند.     در مقاله پیش رو شاخص‌‌های متعددی برای شناسایی بازارهای اخلاقی معرفی و ایران با کشورهای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و نیز کشورهای منتخب توسعه‌یافته در سال ۲۰۱۲  در این شاخص‌‌ها مقایسه شده است؛ سپس با استفاده از نرم‌افزار SAS با روش تحلیل مؤلفه‌‌های اصلی شاخص کلی برای بازارهای اخلاقی معرفی شده است و جایگاه ایران در موقعیت کشورهای سند چشم‌‌انداز و مجموعه‌ای ازکشورهای منتخب توسعه‌یافته و در حال توسعه بررسی شده است.     نتیجه‌ها نشان می‌‌دهد که شاخص عملکرد محیط زیست بیشترین اثر را بر شاخص کلی بازارهای اخلاقی داشته است و در مرتبه بعدی شاخص حکمرانی خوب قرار دارد. کشورهای منتخب - به استثنای چین - در رتبه‌‌های بالای جدول قرار دارند و از بین کشورهای سند چشم‌‌انداز کشور گرجستان رتبه اول را دارد. در این میان کشور ایران از نظر شاخص‌‌های بازارهای اخلاقی در رتبه‌های پایینی قرار دارد.
    کلید واژگان
    اخلاق
    بازارهای اخلاقی
    مسائل زیست‌محیطی
    منافع اجتماعی

    شماره نشریه
    56
    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد.
    دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد.

    شاپا
    1735-3262
    URI
    http://eghtesad.iict.ac.ir/article_13882.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/384886

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب